Föreningens årsmöte

Utgångspunkten är att föreningen ska genomföra sitt årsmöte senast vid den tidpunkt som anges i föreningens stadgar. Om ett fysiskt möte inte är möjligt bör styrelsen överväga att bjuda in till ett digitalt årsmöte eller eventuellt till ett hybridmöte. Föreningen får inte helt ställa in årsmötet och bör göra vad de rimligen kan för att årsmötet ska genomföras i enlighet med det som står i föreningens stadgar.

Om styrelsen anser att det inte är möjligt att genomföra årsmötet senast vid den tidpunkt som står i stadgarna ska styrelsen innan den tidpunkten har passerat meddela medlemmarna om att årsmötet blir försenat. Styrelsen ska då också meddela hur årsmötet istället kommer att genomföras och varför det har blivit försenat. Den medlem som är missnöjd med styrelsens beslut får begära ett årsmöte enligt föreningens stadgar.

Årsmötet får alltså skjutas upp men inte ställas in. Föreningen måste genomföra årsmöte varje år. Det är ett av medlemskraven i SBF och i RF. Om föreningen väljer att skjuta upp sitt årsmöte ska det genomföras så snart det är möjligt.

Ta kontakt med ert RF SISU distrikt om ni behöver hjälp med att genomföra ett digitalt årsmöte.

Läs mer om årsmötet
Läs mer om digitala årsmöten

Uppdaterad: 05 FEB 2021 10:13 Skribent: Sofia Asp