Råd till spelare

Det är allas ansvar att minska risken för smittspridning. Du är skyldig att vidta försiktighetsåtgärder för att skydda dig själv och andra mot spridning av covid-19. Du ska själv tänka igenom hur du kan undvika att bli smittad och hur du kan undvika att smitta andra. Du ska visa hänsyn till dina medmänniskor, vilket är särskilt viktigt i förhållande till personer i riskgrupper.

De nationella riktlinjerna från Folkhälsomyndigheten är utformade för att minska antalet nära kontakter mellan människor eftersom det är i samband med dessa som smitta sprids. Våra tränings- och tävlingstillfällen är en miljö där människor som kanske inte ses i vardagen samlas. Här behöver vi alla hjälpas åt och ta ett personligt ansvar.

Nedan följer råd och riktlinjer du som spelare bör tänka på i samband med att du spelar biljard. Innan du beger dig till hallen är det bra om du vänder dig till föreningen/hallägaren för att uppdatera dig på deras riktlinjer och eventuella restriktioner.

När ni spelar biljard ska ni göra det på ett sätt som minimerar risken för smitta. De grundläggande försiktighetsåtgärderna är:

1. Stanna hemma vid symtom på covid-19. Rekommendationen är att stanna hemma och undvika kontakt med andra 2-4 dagar efter man känner sig fri från symtom.
  2. Tvätta händerna ofta och noggrant eller använd handdesinfektion
  3. Håll avstånd till andra på minst 1,5 meter.
  4. Undvik folksamlingar och trängsel.
  5. Håll dig informerad om särskilda rekommendationer från Folkhälsomyndigheten och den regionala smittskyddsläkaren.

Tänk på att de allmänna rekommendationerna från Folkhälsomyndigheten även gäller dig som är vaccinerad.

Åk inte till hallen om

• Du har ett eller flera av följande symtom: huvudvärk, feber, rinnande näsa, halsont, illamående, nyser eller hostar, är andfådd, har förlorat lukt- eller smaksinne.
  • Det är mindre än tre dagar sedan du återhämtat dig från sjukdomen med några av de symtom som nämns ovan. Kontakta sjukvårdsupplysningen om du har tvivel på om du ska delta eller inte.
  • Du har varit i nära kontakt med ett bekräftat fall av Covid-19 under de senaste tio dagarna eller du bor med någon som är i karantän. Läs mer på Folkhälsomyndighetens hemsida: Skydda dig och andra

Kom ihåg! Om du känner dig det minsta lilla sjuk ska du omedelbart avbryta träningen/tävlingen och åka hem.

Inför spelet

• Om möjligt boka, betala och registrera din speltid digitalt.
  • Följ Folkhälsomyndighetens råd gällande resor. Vid resor bör du resa på ett sätt som minimerar risken för smitta. Det kan innebära att du i första hand använder andra färdsätt än kollektivtrafik och andra färdmedel där platsbiljett inte erbjuds, som till exempel att gå, att cykla eller åka bil.
  • Fundera över vad du gör om du får symptom under resan. Då får du inte åka med tåg eller andra kollektiva färdmedel, utan måste kunna ta dig tillbaka hem helt på egen hand alternativt isolera dig där du befinner dig till dess att du är smittfri.
  • Kom till hallen så nära inpå din speltid som möjligt.
  • Om du måste betala på plats eller ska handla något: välj att betala med swish eller kort framför kontanter.
  • Tvätta eller desinficera händerna så snart du kommer till hallen.
  • Håll fysiskt avstånd till andra personer – både din motspelare och övriga personer i hallen – minst 1,5 meter.
  • Inga handskakningar innan spel.

Under spelet

• Följ hallens rutiner gällande avtorkning av bord och tvätt av bollar, rack, köer, etc. mellan spel.
  • Om möjligt använd dina egna köer och kritor.
  • Använd gärna biljardhandskar. Handskar minimerar risken att sprida smitta på bollar, duk, köer och andra ytor i hallen. Tänk på att tvätta dina handskar regelbundet. Det mest optimala är handskar där det inte finns hål för fingrarna.
  • Håll avstånd till din motspelare, minst 1,5 meter.
  • Använd digital poängräkning. Om det inte är möjligt ansvarar en av spelarna för att föra protokoll med papper och penna, i mobilen eller liknande. Använd inte gemensamma resultattavlor.
  • Låna inte kläder, utrustning, vattenflaskor, mobiltelefoner, datorer eller andra personliga tillhörigheter av någon annan.

Efter spelet

• Inga handskakningar för att tacka för spelet.
  • Om du ska stanna kvar i hallen: håll fortsatt 1,5-2 meters avstånd till andra personer och undvik folksamlingar.
  • Om du äter i hallen: håll god handhygien och betala med swish eller kort. Sprid ut er och håll avstånd till andra besökare.
Uppdaterad: 31 MAJ 2021 12:55

Biljard för äldre