Riktlinjer för tävlingsverksamhet

På den här sidan har vi sammanställt rekommendationer, bestämmelser och vägledning kring tävlingsverksamhet i Biljardsverige med anledning av coronapandemin.

Stark avrådan från tävling
Sedan den 14 december 2020 avråder Folkhälsomyndigheten starkt alla idrotter från att arrangera tävlingar, med undantag för yrkesmässig drott. Fram till den 1 mars 2021 fanns ett undantag för enstaka matcher eller tävlingar för barn födda 2005 senare. Detta undantag hävdes från och med den 1 mars och gäller till dess att smittläget förbättras.

SBF:s starka rekommendation är därför att ingen tävlingsverksamhet ska genomföras i Biljardsverige.

SBF beslutade den 29 oktober 2020 att ställa in samtliga sanktionerade tävlingar. Beslutet förlängdes den 14 december 2020 samt den 15 januari 2021 och gäller nu till och med den 30 juni i enlighet med Folkhälsomyndighetens rekommendation. Skulle smittläget förändras och myndigheterna ändra sina rekommendationer kan beslutet hävas i förtid.

Inga tävlingar ska registreras i Cuescore så länge som Folkhälsomyndigheten avråder från tävlingar.

Undantaget för yrkesmässig idrott är inte aktuellt för tävlingsverksamheten inom biljard i Sverige. Definitionen av yrkesmässig idrott kopplat till undantaget för tävlingsverksamhet:
1. Idrott för sådan utövare där idrottsutövningen är den huvudsakliga sysselsättningen.
2. Utövaren befinner sig på nationell eller internationell elitnivå för seniorer.
Båda kriterierna måste uppfyllas av en majoritet av startfältet för att tävlingen ska få genomföras.

Definition av en biljardtävling
En tävling har syftet att rangordna spelarna efter uppnådda resultat. Är syftet med spelet något annat än att rangordna spelarna efter resultat är det fråga om sällskapsspel eller träning. Ett annat sätt att uttrycka det är att det är det faktiska syftet och utövandet som styr om spelet ska klassas som tävling eller inte, inte vad man döper det till.

Innebörd och förtydligande
Av ovanstående definition av tävling följer att nedanstående gäller så länge SBF:s avrådan från tävling kvarstår.
1. Föreningar ska inte genomföra tävlingar. Detta inkluderar alla typer av tävlingar.
2. Aktiviteter som föreningar anordnar kan inte avslutas med resultatlista och prisutdelning kopplat till prestationen.
3. Cuescore från inte användas så länge avrådan från tävling gäller. Förening som registrerar tävling i Cuescore får vid första tillfället en varning, därefter kan böter utdömas.
4. Medlemmar som normalt brukar delta i organiserade tävlingar mot varandra kan fortsätta spela sällskapsspel/träna tillsammans. Det är upp till klubben att bestämma vem som får boka och hur. Eget personligt ansvar gäller för att deltaga.
5. Mindre grupper kan organisera spel, där eget personligt ansvar gäller för gruppmedlemmarna.
6. Större grupper (fler än 8 personer) får svårt att uppfylla alla regler och föreskrifter, bland annat att undvika större samlingar, träffas utanför ”bubblan” av sin närmaste krets och undvika onödigt resande, men det är upp till klubben att bedöma detta. Eget personligt ansvar gäller för deltagande.

Övriga råd kring biljard under rådande coronapandemi
Svenska Biljardförbundets totala hantering av coronapandemin styrs av Folkhälsomyndigheten och Riksidrottsförbundet. Det finns fortsatt möjlighet att spela biljard/träna om det sker under smittsäkra former. Läs mer i Riktlinjer biljardspel under coronapandemi

Uppdaterad: 20 APR 2021 11:40 Skribent: SBF