Rekommenderade riktlinjer om föreningen drabbats av bekräftad smitta

Folkhälsomyndigheten har kommit med en tydlig uppmaning att föreningar ska se över sina rutiner vid konstaterad smitta. Det står alltmer klart att den brittiska virusmutationen som nu sprider sig i Sverige är mer smittsam än de tidigare varianterna. Det ställer högre krav på erforderliga och snabba åtgärder för att undvika smittspridning.

RF har tillsammans med Folkhälsomyndigheten tagit fram rekommenderade riktlinjer om föreningen har drabbats av bekräftad smitta.

Följande riktlinjer rekommenderas:

• Informera de som tränat tillsammans med personen och övriga personer som ifrågavarande person varit i kontakt med.
  • De som tränat tillsammans med personen/varit samtidigt i hallen ska, även om man inte har några symptom, tänka på att man kan vara smittad och vara extra uppmärksam på om man får några symtom under hela inkubationstiden (2-14 dagar, vanligast 5 dagar).
  • Vid symtom ska man isolera sig och gå in på webbplatsen 1177.se för att se vad som gäller om symtomen inte går över på ett dygn.
  • Medan man väntar på provsvaret ska man bete sig som om man har covid-19.
  • Genomför en extra noggrann städning av de ytor, toaletter, redskap med mera som ifrågavarande person använt och vistats i.
  • Följ de regionala förhållningsreglerna och håll dig informerad via 1177.se.

Rekommendationerna ovan grundar sig på Folkhälsomyndighetens riktlinjer

Hantera bekräftad smitta covid-19

Uppdaterad: 30 OKT 2020 10:49