Biljardgalan 2020

Svenska Biljardgalan 2020 blir ett specialevent anpassat efter rådande restriktioner. Den sänds helt digitalt och troligen separat från förbundsstämman.

Alla vet vid det här laget att det råder särskilda omständigheter som gör det svårare att planera och utföra aktiviteter. Det gäller även årets Biljardgala som kommer att sändas helt digitalt under hösten, och från och med idag kan ni nominera kandidater till galan.

Med tanke på att säsongen för pool och carambole kommer att avslutas först i december, och eftersom det inte är möjligt att bjuda in till biljardfest just nu, har förbundsstyrelsen valt att göra årets gala till ett specialevent i linje med vårt 80-årsjubileum i år. I år kommer därför Biljardgalan därför endast innehålla tre kategorier: Årets Ledare, Årets Förening och Årets Eldsjäl. Utöver detta kommer vi att uppmärksamma personer som har gjort enastående insatser för svensk biljardsport genom åren, genom utdelning av Svenska Biljardförbundets Hedersutmärkelse.

Utmärkelserna för de tre första kategorierna avser säsongen 2019/20 (1 juli 2019 – 30 juni 2020). Det är fri nominering i samtliga kategorier. För att rätt vinnare ska kunna utses är det viktigt att du motiverar varför du anser att personen eller föreningen är värd att vinna priset.

Årets förening
Årets förening är en förening med en stark föreningskänsla och samhörighet. Föreningen har under säsongen gjort något som främjar biljardsporten i Sverige.

Årets Ledare
Ett pris för att lyfta det goda ledarskapet. Ledaren ska stötta och locka fram det bästa hos deltagarna och vara hängiven sin uppgift som ledare i sin förening. Det kan vara en tränare, styrelseledamot, styrelseordförande eller någon som på annat sätt utmärkt sig under året i en ledarroll.

Årets eldsjäl
Nominera en ideell person som har ett brinnande engagemang i sin förening. Eldsjälen är en person som alltid finns på plats, ställer upp och gör skillnad utan att ha egen vinning i det han/hon gör. En person som gör biljardsporten bättre för andra.

Svenska Biljardförbundets Hedersutmärkelse
Nomineringar till SBF:s Hedersutmärkelse är inte begränsade till ett visst år eller en viss säsong, då priset är tänkt att uppmärksamma individer, föreningar eller organisationer som under lång tid har utvecklat, representerat, stöttat eller på annat vis har främjat svensk biljard på ett föredömligt och förtjänstfullt sätt, både nationellt och internationellt. Det går därför att nominera både nu aktiva personer och personer som kanske inte är aktiva idag men har spelat en viktig roll för biljardens utveckling.

Nomineringar görs via detta formulär senast 31 oktober.

Efter nomineringstidens utgång kommer förbundsstyrelsen att välja ut ett antal nominerade i varje kategori och presentera dessa på hemsidan. Förbundsstyrelsen utser därefter en vinnare i varje kategori utifrån de nomineringar som har kommit in. Förbundsstyrelsen har rätt att själv nominera pristagare i de olika kategorierna.

Uppdaterad: 11 SEP 2020 10:34 Skribent: SBF