It’s up to you, Borås!

04 JAN 2011 18:56
Ytterligare ett klassiskt biljardfäste vars klubb BK Knallen hade flera mycket duktiga spelare under 80 och 90-talet. Det var bl.a Pär Adolfsson, Stefan och Peder (?) Augustsson, Jarmo Kokki, Allan Ettelin, Mattias Modig, Niklas och Roger Johannesson samt hallägaren Göran Pettersson. Göran är nog den roligaste människa jag stött på och när vi var på VM i Taiwan 92 höll han låda så jag, Urban Karlsson och Louise Furberg garvade så mycket att vi hade ont i magen och knappt kunde andas till slut. Vettlöst kul när han var i sitt esse och de små underfundiga kommentarernas mästare.
  • Uppdaterad: 04 JAN 2011 22:52

Som när han och Tony ”Kritan” Söderhäll var ute på galej och de behövde gå på muggen samtidigt. Där inne fanns en lång pissränna, Göran och Kritan hamnade på varsin sida om två gigantiska anabolstinna kroppsbyggare som uppenbarligen inte var särskilt välhängda. Då kläcker Göran sakta ur sig: -Du Kritan, känner du vad kallt det är i vattnet.

Kritan höll på att ramla omkull av skratt och det var väl rena turen att dom inte åkte på en propp av muskelpaketen.

Han hade dock ett rätt hetsigt humör när han spelade och det fanns ett element på hallen i Borås där man enligt Göran precis kunde stoppa in en Meucci-bakdel mellan spjälorna och dra till. Göran uppskattade att han brutit av köer för minst 100.000 SEK. Men landslagsmässig var han, och på sitt första EM i Liechtenstein så hade frugan packat väskan åt honom. När han kom fram och öppnade så låg där en liten svensk bordsflagga och knäckebrödskivor i skjortfickorna så hemlängtan inte skulle bli för svår.

Även i den berömda lagturneringen i Goldegg var han med ett år. Där hade han en minnesvärd fight med Österrikes Albin Ouschan d.ä. Det är alltså Jasmin och Albin Ouschans d.y:s pappa som visserligen var en skaplig spelare men inte i spelmässig närhet av sina barn. Det var 8-boll och ställningen var 7-7 i race till 8, en orgie i misstag och båda spelarna hade total kramp. Alla andra matcher i omgången var slut, så fokus låg helt på Görans match. Vi stod uppe på övervåningen och tittade ner på avslutningen. Göran kom in och började skramla i de sista bollarna. Men nervositeten tog över och ser inte att han har en boll kvar utan ställer sig och siktar på 8:an! Vi kan ju inte säga något, utan det var bara att hoppas att han skulle bomma så det inte var parti till Ouschan direkt. Dessbättre så brände han och skrek: -NEEEEJ!

-JAAAAA, gastade vi uppifrån läktaren, Göran vände sig förvirrat upp mot oss och förstod absolut ingenting. Då hittade han den sista bollen under magen och Görans min var helt underbar. Tror att skratten från hela hallen fortfarande ekar kvar i Goldeggs gymnastiksal.

När jag är inne på Borås måste jag nämna Axel Wennergren. En lätt bullrig person som dock hade ett stort biljardhjärta. Han var tävlingsledare i många herrans år och även om tidsschemat alltid sprack så slet han på. Det första året i Goldegg så var han lagledare och Storm, jag och Kritan åkte i hans amerikanare vars bagageutrymme knappt rymde köfodralen. Minns att jag hade min stora resväska i knät i 200 mil, avd tack för kaffet.

Axel berättade om en ”kul” grej med en gammal tusenlapp, som han fått boxaren Floyd Pattersons autograf på när han skulle möta Ingemar Johansson. Gömdes noga i en byrålåda men när han skulle ta fram och visa den långt senare så var den borta. Upprörd ropade han till frugan om hon visste något? –Javisst, den hittade jag och gick och handlade för, sade hon. Då var Axel nära ett bryt, vill jag lova.

I övrigt om Borås så var vi på en Kinakrog som hade den bästa servitör jag sett. Han tog upp 8-9 mans beställning av mat och dryck i huvudet, och det var inte så att alla tog samma dricka och fyra små rätter, utan det blandades friskt från menyn. När han kom in med grejorna så var det inte tal om vem som skulle ha vad, utan smack så stod allt korrekt. Lätt överkvalificerad kille kan man lugnt säga.

Borås var även värd för 14-1 SM 1986 dagen då Olof Palme sköts till döds i Stockholm. Minns att jag slog på TV:n i hotellrummet, det var en bild på Palme och stillsam musik spelades. För övrigt är ju Palme-mordet redan uppklarat då det bredvid graven står en skylt ”Sköts av Kyrkogårdsförvaltningen”....

Videoklipp Borås Borås

Skribent: Niclas Bergendorff