Bazza – mannen!

13 APR 2011 15:57
Som i branschen hyggligt insatt biljardsköldpadda har jag ett och annat att tycka om läget.
  • Uppdaterad: 21 APR 2011 12:23

Barry Hearn är den nya bossen för basset och det har visat sig vara mirakulöst bra, alldeles fantastiskt bra, och vi tar det i korthet från början.

Hearns karriär som affärsman började på 70-talet med en kedja av snookerhallar, lagom proppade med (enarmade) banditer.

Sent sjuttiotal blev han manager för Steve Davis och fortsättningsvis är dom ett radarpar inombranschen.

Åttiotalet var en enda lång braksuccce för prosnookern och det höll i sig ett litet tag till men nedgången väntade strax om hörnet.

Mita world Masters 1991

Mita Masters i Birmingham är historiens största snookerarrangemang någonsin. Eurosport sände 10 timmar dagligen under två veckor och den röda tråden var, att detta var snookerns motsvarighet till Wimbledon!

Det spelades alltså singlar herr o dam samt mixed och junior. Två stora centrecourts flankerade av fyra bord på vardera långsidan där tv-team uppflugna på kranvagnar skötte bevakningen.

Upplägget var helt sjukt stort, alla nationers snookermästare bjöds in, fritt flyg-hotell och traktamente!

Det trillade naturligtvis in allehanda figurer från jordens alla hörn, det kostade skjortan och blev ingen jättesucce heller.

Det var protouren som gällde och efter vad jag hört, lyste bokslutet drygt 4,2 mill. £ i rött!!

En fet läxa blev det och aldrig mer tänkte Hearn. Slimmade ned sitt snookerarrangemang, drog igång elitprojektet Premier Leauge i Sky sport och jobbade upp Matchroom Ltd till en jättteindustri inom sportslig underhållning.

Boxning, dart, bowls, ten-pin, golf, snooker och t.o.m. tävlingar i djuphavsfiske som underhållning, allt kört i Sky Sport.

*

Under tiden tragglade prosnookern på, insnärjd i ständiga styrelseintriger med stämningar och motstämningar, skadestånd och advokatkostnader och utsvävningar för drygt 40 svenska millar.

Prosnookerskutan läckte med kraftig slagsida och när tobaksreklamnen lagförbjöds och dess sponsorer inte fick vara med i matchen, då drev den i det närmaste redlöst.

Nya styrelsekonstellationer och mer infighting, men inget ljus i tunneln. Eurosport kom som en räddare i nöden 2003 och Ding Junhuis seger i China Open 2005 gav tillfällig syrgas, men det var segt och rankingtävlingarna blev färre för att 2009-10 vara nere i sex stycken.

Vid årsstämman 2010 presenterar B.H. en långsiktig plan för hur snookern skulle återta rollen som global sport. Förslaget ställde hårda krav, bl.a. så krävde Hearn att få överta 51% av bolaget WSA för ett (1) pund men skrev samtidigt in i uppgörelsen, att om det inte bevisligen kunde konstateras att efter tre år prispengarna hade blivit väsentligt bättre och tävlingarna fler, så bröts den gjorda uppgörelsen.

Spelarrådet, vilket är de 96 proffsen på touren röstar med stor majoritet för Barry Hearns förslag, bättre ett respekterat namn med en arbetsplan än ingenting alls!

Facit ett år senare är:

22 rankingtävlingar, varav 13 är pro-am och ytterligare sex planerade för asien. World Cup med 20 länder i Bangkok, inbjudningsturnering i Brasilien som underlag för en rankingtävling där. Ett nytt sexårskontrakt med Eurosport och fler tunga rankingtävlingar på gång, samt en fräsch styrelse för första gången i historien.

Vi lyfter på hatten Barry!

Här, två aktuella klipp om VM med mannen som kan sälja sand i Sahara.

Skalman

Skribent: Kim Hartman