Arbetet bakom biljardkulisserna

14 APR 2021 13:59
  • Skapad: 14 APR 2021 13:59

Ibland får jag frågan hur en vanlig dag ser ut för mig som ordförande i Svenska Biljardförbundet. Svaret är att det inte riktigt finns någon ”vanlig” dag, eftersom jag kombinerar uppdraget som ordförande med heltidsstudier vid Uppsala universitet och mitt schema beror mycket på om jag har föreläsningar och hur mycket tid jag behöver avsätta för skolarbetet. Det fungerar oftast bra eftersom jag till stor del själv kan planera och lägga upp min kalender. Jag har inga specifika dagar avsatta för antingen biljard eller studier utan använder mig snarare av metoden dag- och kvällspass, och en arbetsvecka innehåller oftast en salig blandning av RF-möten, mejlhantering, kurslitteratur, kursföreläsningar och arbete med olika biljardprojekt. Det viktiga är att försöka planera in tid i kalendern för de uppgifter som behöver göras, och att planera i förväg så att jag slipper stressa i sista minuten. Det fungerar inte alltid 😉 men på det stora hela har jag hittat en balans mellan biljarden och studierna som ändå ger mig tid över för min familj och andra viktiga delar av mitt liv.

Tidsaspekten är ofta en anledning till att många inte vill eller kan engagera sig mer i föreningens arbete. Trenden för ideellt arbete går överlag mot att människor vill fortsätta engagera sig, men inte binda upp sig för flera års arbete utan att ha någon riktig aning om vad det är tänkt att de ska göra. Hur tråkigt och byråkratiskt det än låter så är en arbetsbeskrivning ett jättebra redskap för att kunna ringa in vad som ska ingå eller inte i en viss roll, och det ger också en idé om hur mycket tid som behöver avsättas. Det finns ju heller inget som säger att det måste vara en person som ska vara ensamt ansvarig – varför inte dela på rollen istället?

Häromdagen lade vi upp en kort video som berättade om det föreningsprojekt som SBF genomför just nu, för att hjälpa föreningarna att öka sitt medlemsantal och även medlemmarnas engagemang i sin klubb. Våra projekt är kanske det som syns mest utåt mot er medlemmar, men utöver det görs mycket arbete även i våra utskott. Det är en typ av arbete som inte alltid är så bekant för medlemmarna, och som vi i styrelsen och utskotten ofta är lite dåliga på att berätta om.

I Anläggningsutskottet arbetar vi t ex just nu med att få klart en tydlig och lättanvänd karta över var våra föreningar finns i landet. Vi undersöker också förutsättningar och behov för att kunna bygga upp en eller flera centrala samlingspunkter för svensk biljardsport i landet, en process som länge varit efterfrågad.

Barn- och ungdomsutskottet jobbar mycket med rekrytering och att få igång LOK-stödet, som är en mycket viktig punkt för oss för att få fortsatt finansiering för barn- och ungdomsverksamheten. Det är oerhört viktigt för biljardens barn- och ungdomsverksamhet att vi har minst 15 föreningar som söker LOK-stöd. Idag har vi cirka sex föreningar som regelbundet söker stöd. Här behöver vi verkligen hjälpas åt. Utan återväxt dör vår sport.

Utbildningsutskottet är i full färd med att ta fram förbundets första tränarutbildningar och dessutom en webbplattform att ha utbildningarna på, med målet att kunna lansera detta till hösten.

Utöver dessa har vi även utskott för Elitutveckling, PR & Kommunikation samt Utvecklingsarbete. Om du är intresserad av att vara med i något av utskotten så kan vi alltid hitta någon uppgift som behöver utföras, oavsett hur lite tid du har. Du hittar en beskrivning av utskottens arbete här https://www.biljardforbundet.se/forbundet/Organisation/. Hör av dig till kansliet om du vill engagera dig så hjälper vi dig att komma i kontakt med rätt person!

Skribent: Eva Viding Busell

Biljard för äldre