Biljard – individualism och gemenskap

29 NOV 2021 15:56
  • Uppdaterad: 29 NOV 2021 15:56

Under mina snart fem år som förbundsordförande är det två ord som ständigt har dykt upp i olika sammanhang: individuell och gemenskap. De kommer upp gång på gång, gärna i diskussioner om engagemang och ofta i samma mening. Jag vet inte hur många gånger jag har fått höra att biljard är en individuell sport och biljardspelare är individualister som inte vill engagera sig i något annat än sitt eget spel. Samtidigt säger många biljardspelare att det roligaste med biljard är känslan av gemenskap.

En gemenskap kan se ut på många olika sätt. En idrottsförening, en syjunta, en frimärksklubb, en sånggrupp. Den gemensamma nämnaren är att de inte utvecklas av sig själv, det krävs engagemang och intresse hos människor för att det ska växa fram. Kärnan är att få andra att känna sig sedda och välkomna, så att de i sin tur för gemenskapen vidare till nästa person som kommer.

Men det viktiga är ju att detta faktiskt sker. Att någon finns där när du kommer ner på hallen, någon som ser att du kanske är lite osäker eller nyfiken på att lära dig mer, som tar sig tid att berätta hur man spelar, hur man blir bättre, hur det funkar i just den här föreningen. Den personen kan innebära hela skillnaden för om en nybörjare stannar kvar hos biljarden eller tröttnar och söker sig någon annanstans.

Vem är den här personen i din förening eller på din hall? Är det du, eller någon annan? Har ni flera sådana personer?

Det finns många därute som engagerar sig ideellt inom svensk biljardsport, och det är jag oerhört tacksam för. Men jag undrar ibland hur många som verkligen förstår omfattningen av det arbete som görs för att hålla sporten igång? Så många timmar som läggs ner helt frivilligt på att hålla tävlingar och träningar, uppdatera rankinglistor, jaga tävlingsarrangörer, söka och genomföra projekt, koka kaffe till stammisarna, putsa bollar, organisera konferenser och allt möjligt annat. Vi delar alla kärleken till sporten, men det är betydligt färre som faktiskt tar ansvar för att se till att sporten utvecklas på det sätt vi vill.

Det kan vara ett stort steg för vissa att bara bli medlem i en klubb, och det är vi glada för. Många blir också medlemmar för att kunna få förmåner som hjälper deras spel, till exempel, gratis eller billigare speltid. Men gemenskap byggs åt båda håll, så mitt förslag till dig som läser det här är att vända på resonemanget. Istället för att se till vad föreningen kan ge dig, vad kan du tillföra föreningen? Kan du lägga en timme i veckan, i månaden? Kan ni på något sätt hjälpa varandra att växa och utvecklas?

Jag startade Biljardgalan för några år sedan som ett initiativ för att bland annat öka statusen bland våra medlemmar att vara medlem i att en aktiv förening eller att bli ledare. Coronapandemin har lagt lite hämsko på utvecklingen av galan men jag tror fortfarande att för att öka engagemanget bland våra medlemmar måste vi också öka statusen och göra det mer synligt varför det är bra att engagera sig. I samband med förbundsstämman i början av april kommer vi förhoppningsvis kunna hålla en fysisk upplaga av Biljardgalan för 2021, och vi ser fram emot att fortsätta uppmärksamma och lyfta fram de personer och föreningar som arbetar aktivt med att utveckla allas vår favoritsport. Nomineringarna till galan öppnar inom kort och jag hoppas på att få se många nomineringar från er alla.

Vi ses på hallen!
Eva