Föreningsengagemang i coronans tid

09 FEB 2021 11:09
  • Uppdaterad: 09 FEB 2021 11:09

Med ett minst sagt märkligt år bakom oss är vi nu inne i ett 2021 som förhoppningsvis blir en återgång till något som liknar en mer normal tillvaro. Men coronapandemins grepp om världen och inte minst Sverige är fortfarande högst påtagligt, vilket gör det mycket svårt att planera framåt. Det skapar en känsla av att vara på ständig alert om förutsättningarna ändras, samtidigt som man befinner sig lite i ett vakuum där ingenting händer.

Oavsett ens åsikt om corona, vaccinering eller de restriktioner som regeringen och Folkhälsomyndigheten har utfärdat är det lätt att konstatera att allas liv på något sätt påverkades under 2020. Vid sidan av ordföranderollen studerar jag på heltid i Uppsala, vilket har inneburit att jag fått genomföra mina studier till största delen på distans istället för på campus. Med en likaledes hemmavarande man samt en dotter som till stor del också fått studera på distans, har det ibland varit en utmaning att få allt att flyta på här hemma, inte minst när det gäller att få bandbredden att räcka till när alla är uppkopplade samtidigt.

Ingen tävlingsverksamhet men massor av aktivitet

För biljardens del blev 2020 ett ganska paradoxalt år. Vi delade öde med många idrotter som blev tvungna att stänga ner verksamheten under våren, med bara en liten del kvar av säsongen. Hösten kom med förhoppning om att återgå till det normala men det visade sig snabbt att det inte var möjligt, utan vi tvingades åter till stängning efter en kort tävlingsperiod. Sedan dess har det varit nedstängt, med risk för att ingen tävlingsverksamhet kan återupptas förrän tidigast till sommaren.

Men trots att tävlingsverksamheten har legat på is har ändå Biljardsverige surrat av aktivitet hela året, tack vare engagemanget och beslutsamheten hos våra medlemmar. När förbundsstyrelsen i januari 2020 satte upp målet att innan årsskiftet nå 50 föreningar och 3000 medlemmar visste vi att det skulle bli tufft. Vi behövde förklara varför vi behövde nå detta mål, vi behövde motivera medlemmarna att hjälpa oss att nå målet och vi behövde göra det på en konkret grund – inga papperstigrar eller fusksiffror som i längden skulle stjälpa snarare än hjälpa oss.

Till vår stora glädje lyssnade inte bara medlemmarna på oss, utan kavlade också resolut upp skjortärmarna för att hjälpa till. Målet uppnåddes med råge en bra bit innan årsskiftet, vilket innebär att SBF på ett år har gått från 35 föreningar och ca 2400 medlemmar till i skrivande stund 53 föreningar och ca 3400 registrerade medlemmar - en fantastisk prestation!

Idrottsrörelsen mullrar mot RF

SBF klassificeras därmed som ett stort förbund, men det innebär inte att vi slår av på takten när det gäller rekrytering. Vi vet att det finns många fler potentiella nya föreningar runt om i Sverige, så fortsätt att tipsa oss. Ju fler platser vi finns på i Sverige, desto fler kan hitta till vår sport.

Redan under sommaren kom det också signaler om att RF funderar på att höja gränsen för det dubbla organisationsstödet, från 50 föreningar till kanske 60-70. Orsaken är att de såg att tillväxten ökade kraftigt under 2020 hos vissa förbund, däribland Biljardförbundet, och utgick från att det kanske inte var alla nya föreningar som grundade sig på rent spel. RF har ännu inte gått ut med någon information kring fördelningen av stöd för 2022-23, men förbundsstyrelsen är beredda att protestera kraftigt om kriterierna ändras.

Den så kallade 50-gränsen är dock långt ifrån den enda stridsfrågan inom idrottsrörelsen just nu. Till RF:s årsmöte, som ska hållas i maj, har det kommit in 30 motioner från idrottsförbunden, och ett antal av dem är riktade mot RF:s sätt att leda och organisera idrottsrörelsen. Det mullrar i leden om hur RF:s kostnader har ökat alltmer medan idrottsförbundens del av de statliga medlen förblir densamma, tillsammans med större krav på styrning och resultat. Det återstår att se vilka förslag som går igenom på stämman – eller om stämman ens blir av som planerat pga corona – men det kommer garanterat bli diskussioner om många stora frågor.

SBF har skickat in två motioner till årsmötet, där den ena rör bedömningsparametern Aktiv i idrott (den ligger bl a till grund för fördelningen av RF-stödet) och den andra handlar om uppstartsmedel till paraidrott. Alla motioner går att läsa på https://www.rf.se/Arbetsrum/riksidrottsmotet/moteshandlingar/, liksom de remisser som RF har lagt fram inför stämman.

Trots allt - mycket att se fram emot 2021!

Efter att ha ägnat närmare tre år åt att bygga upp en struktur för förbundet känns det nu väldigt givande att kunna börja planera i större skala för biljardens framtid. Corona eller ej - Biljardförbundet har många spännande projekt på gång, både stora och små, och januari har till stor del bestått av uppstartsmöten för de olika utskotten för att planera det kommande årets verksamhet. Vi har också två större projekt som går in på sitt andra och sista år: Kön har inget kön (jämställdhet och inkludering) och Framtidens biljardförening (föreningsutveckling), samt det nya projektet En kö hela livet (biljard för äldre).

Jag är övertygad om att för att kunna växa igen som sport måste vi också börja tänka större än vi gör nu, och framförallt tänka annorlunda. Vi ska inte slänga ut alla gamla traditioner genom fönstret, men måste våga ta in nya metoder parallellt. Våga ifrågasätta, våga drömma. Vi behöver både visioner och detaljplaner, idésprutor och realister. För att hitta en balansgång mellan gammalt och nytt krävs många diskussioner, många bollplank och många åsikter, men framförallt en plan och modet att fatta beslut. Det vi gör idag bestämmer om vi kommer fortsätta i samma riktning som tidigare, där biljarden som sport minskar i relevans för varje år, eller om vi kommer lyckas hitta ett sätt att åter sätta oss på kartan och visa vad vår sport egentligen handlar om.

En del av detta är också att ta tillvara på vår historia, för att lära oss av misstagen och återanvända idéer som har fungerat bra. Ett projekt för biljardhistoria har startat, där vi digitaliserar gamla biljardtidningar, styrelsedokument och foton, och där vi kommer behöva hjälp från er alla att identifiera gamla spelare. Planer finns också på att starta en podd eller liknande där vi låter biljardprofiler berätta om sina minnen och erfarenheter av sporten.

Andra projekt involverar anläggningsfrågan, som är essentiell för biljardsportens överlevnad, och utbildning, som är nyckeln till att nå fler nya medlemmar och bygga upp en modern organisationsstruktur.

Är DU intresserad av att vara med på biljardens uppdatering till en modern, digital, lättillgänglig sport för framtiden? Hör av dig till oss, oavsett om det gäller feedback och idéer eller konkreta arbetsinsatser inom något område. Vi kommer också att göra ett upprop för specifika uppdrag som man kan anmäla sig till, t ex inom barn och ungdom, PR och kommunikation, anläggning, biljardhistoria, och så vidare.

Ta hand om er därute, så ses vi på hallen så snart det bara går!

Varma hälsningar
Eva Viding Bussell, förbundsordförande