Fortsatt ordinarie verksamhet så långt det går – förändringar kan ske med kort varsel

17 MAR 2020 17:29
Biljardförbundet fortsätter att följa myndigheternas rekommendationer om att inte stänga ner mer än nödvändigt. Planerade tävlingar ska därför hållas i den mån det är möjligt, men förbundsstyrelsen utvärderar utvecklingen dag för dag.
  • Skapad: 17 MAR 2020 17:29

Vid sitt möte på måndagskvällen diskuterade förbundsstyrelsen corona-situationen och dess påverkan på biljardsporten. Idrottsförbunden i Sverige har valt olika strategier och det går inte att jämföra rakt av med hur vår egen verksamhet fungerar, inte heller när man tittar på hur andra länder agerar. Vi i styrelsen anser inte att vi besitter den typ av expertis som krävs för att fatta beslut som går emot Folkhälsomyndighetens rekommendationer, och ur det perspektivet har vi valt att fortsätta hålla igång verksamheten så långt det är möjligt. Konsekvenserna av att stänga ner säsongen i förtid är också ganska komplexa, med påverkan på rullande ranking, SM- och EM-uttagning, arrangemang av SM etc.

Vi är dock medvetna om att det finns många parametrar som ligger utanför förbundets påverkan, som t ex ändrade riktlinjer från myndigheterna, den dagliga verksamheten hos våra tävlingsarrangörer och hallägare, och inte minst hälsoläget för våra utövare. Med tanke på dagens besked om att stänga ner gymnasier och högskolor ser vi en ökad risk för fortsatta begränsningar inom samhället och uppdaterade riktlinjer för sammankomster av olika slag. Vi följer därför utvecklingen från dag till dag och är fortsatt beredda att fatta nya beslut med kort varsel. Kommittéerna arbetar parallellt med en konsekvensanalys samt backup-planer för värsta möjliga scenario.

Under tiden vill vi informera om följande:

- Alla planerade tävlingar kommer att hållas så länge SBF inte går ut med information om att det är inställt. Utgångsläget bör alltså vara att ni kan delta så länge ni själva är fullt friska.

- Som det ser ut nu kommer därmed Elittävlingen i carambole i Helsingborg den 21-22 mars att spelas som planerat. Det gäller även tävlingarna nästa helg 28-29 mars: Dam-SM i 14-1 och kvalet till Lag-SM i Carambole som båda spelas på Söderbiljarden i Stockholm, samt snookerns Ranking 7 i Malmö.

- SPT1000 som skulle spelats på Kville nu i helgen 21-22 mars är däremot INSTÄLLD (efter beslut från hallägaren, inte förbundet eller arrangören). Poolkommittén diskuterar alternativen att ställa in tävlingen helt eller försöka flytta den till annat datum. Kalendern är dock redan väldigt full så en flytt skulle medföra många tävlingar inom kort tid, och det finns en fortsatt risk att dessa ändå inte kommer att kunna hållas. PK återkommer med besked så snart som möjligt.

- I dagsläget söker vi också fortfarande arrangör till SM 43+ den 18-19 april – hör av er till Poolkommittén snarast möjligt om ni är intresserade!

Vi rekommenderar spelarna att i mesta möjliga mån boka ombokningsbara resor och hotellrum, för att vara beredda på ändringar med kort varsel. Förbundet har inte möjlighet att ersätta er för eventuella kostnader. Däremot kommer vi vara flexibla med avanmälan till tävlingar pga sjukdom.

I övrigt gäller samma riktlinjer som tidigare: Stanna hemma om ni känner av minsta symptom, är sjuka eller tillhör en av riskgrupperna. Vi hänvisar till våra tidigare informationsartiklar gällande corona-viruset, samt myndigheternas riktlinjer.

Från och med idag samlar vi all information och alla nyheter på en egen sida. Ni hittar sidan här: Informationssida med anledning av Coronaviruset

Skribent: SBF