Beslut om tävlingar i samband med skärpta råd för regioner

20 OKT 2020 18:12
SBF avser att fortsätta anordna tävlingar om så är möjligt men de skärpta råden för regioner som Folkhälsomyndigheten kan utfärda kommer att påverka vår tävlingsverksamhet.
  • Skapad: 20 OKT 2020 18:12

Svenska Biljardförbundets styrelse följer hela tiden utvecklingen av Covid-19 och de beslut och rekommendationer som kommer från myndigheter och Riksidrottsförbundet. Huvudregeln är alltid att motverka smittspridning. Styrelsen har beslutat att bilda en coronagrupp bestående av ordförande Eva Viding Bussell, Sven Junghagen, Dzenan Sahovic och Sofia Asp, med uppdraget att följa utvecklingen och myndigheternas beslut, med syftet att kunna agera snabbt och fatta beslut rörande tävlingsverksamheten om situationen skulle kräva det.

Beslut om tävlingar i samband med skärpta råd för regioner
I och med att Folkhälsomyndigheten kan skärpa de allmänna råden för en region under en kortare period för att minska smittspridningen har SBF fattat beslut om att:

I de fall Folkhälsomyndigheten skärper de allmänna råden för en region skall spelare bosatta i den regionen eller spelare som befunnit sig i regionen den senaste tiden avanmäla sig från tävlingar arrangerade utanför regionen.

Sanktionerade tävlingar inom regionen ställs in under den period som de skärpta regionala råden gäller.

Detta beslut träder i kraft omedelbart i och med att Folkhälsomyndigheten har infört skärpta regionala råd för region Uppsala.

Regional information om Corona (krisinformation.se)

Tävlingsverksamheten framöver
De kraftfullare regionala åtgärderna som myndigheterna kan besluta om gör att förbundsstyrelsen ser flera möjliga scenarios där delar av tävlingsverksamheten måste pausas för att följa myndigheternas råd och beslut, där enskilda tävlingar måste ställas in med kort varsel, eller där villkoren för vissa tävlingar måste ändras för att tillgodose myndigheternas krav. SBF avser fortsätta anordna tävlingar om så är möjligt, men fokus är alltid att minimera riskerna för smittspridning. SBF kan därmed vara tvungna att agera på ett sätt som kan drabba enskilda spelare eller enskilda föreningar hårt, både ekonomiskt och sportsligt. Det kan när som helst komma nya riktlinjer från myndigheter och SBF. Ny information kring tävlingar kan komma med kort varsel och det är spelarens ansvar att kontinuerligt uppdatera sig kring vad som gäller för tävlingen och för den egna regionen.

Vi upprepar därför uppmaningen till alla spelare att planera sin tävlingsverksamhet extra noggrant; att om möjligt boka ombokningsbara biljetter och övernattningar, och att i största allmänhet vara redo för eventuella åtgärder som påverkar deras tävlande.

Vi vill också ta tillfället i akt att tacka alla biljardspelare och tävlingsarrangörer som har hanterat covid-19 krisen med lugn och förståelse under alla turer denna säsong. Vi hoppas på förståelse även framöver, om vi tvingas till mer komplexa beslut där olika åtgärder införs i olika delar av landet, och därmed drabbar olika tävlingar på olika sätt.

Skribent: SBF