Den nationella tävlingsverksamheten pausas

29 OKT 2020 20:04
Under kvällen fattade förbundsstyrelsen beslut om att med omedelbar verkan pausa all nationell tävlingsverksamhet med anledning av den ökade smittspridning vi ser i landet.
  • Skapad: 29 OKT 2020 20:04

Idag meddelade Folkhälsomyndigheten att de beslutat om skärpta allmänna råd för Stockholms, Västra Götalands och Östergötlands län. Sedan tidigare finns skärpta råd för Region Uppsala och Region Skåne. Den ökade smittspridningen som syns i många regioner innebär att förbundsstyrelsen anser att det inte längre är försvarbart att fortsätta arrangera nationella tävlingar ur ett smittskyddsperspektiv. Vi är alla ansvariga för att minska smittspridningen i landet och att avlasta sjukvården så mycket som möjligt.

Tävlingsverksamheten kan som tidigast starta igen den 1 januari 2021
All nationell tävlingsverksamhet pausas med omedelbar verkan och kan som tidigast starta upp igen den 1 januari 2021. Carambolekommittén och Poolkommittén kommer att återkomma med information kring vad som kommer att ske med den återstående säsongen och om, när, hur SM kommer att arrangeras. Både carambole och pool kommer vid årsskiftet att byta tävlingsår till kalenderår och därmed starta den nya säsongen då om det är möjligt. Snooker fortsätter med brutet tävlingsår och har därmed redan startat sitt nya tävlingsår. Snookerkommittén återkommer med information kring hur säsongen fortsatt kommer att genomföras.

Vi fortsätter att be om er förståelse och samarbete i denna tuffa situation som saknar motstycke. När allt detta är över, det kommer att gå över, så finns vår sport kvar och tillsammans löser vi de eventuella problem som kan ha uppstått under tiden. Vi vill rikta ett stort tack till alla föreningar, ledare, medlemmar och hallägare som har tagit ansvarsfulla beslut under pandemin. Nu när vi återigen går in i skarpare läge med ökad smittspridning behöver vi alla ta ett gemensamt ansvar att följa de allmänna råden från Folkhälsomyndigheten.

Ta hand om er därute! Nu ser vi till att hjälpas åt att hålla i och hålla ut!

Skribent: SBF