Det här gäller från den 29 september

30 SEP 2021 12:45
Igår försvann många av de restriktioner som har påverkat idrotten. Äntligen! Nu kan vi spela biljard nästan som vanligt igen. Vi befinner oss dock fortfarande i en pandemi så vi måste fortsatt vara ansvarsfulla.
  • Uppdaterad: 30 SEP 2021 12:45

Från och med den 29 september gäller nya allmänna råd. Verksamheter ska underlätta för individer att följa råden och därmed minska risken för spridning av covid-19 och andra luftvägsinfektioner. Även fortsatt behöver verksamheter och individer utgå från sitt generella ansvar för att motverka spridning av smittsamma sjukdomar.

De allmänna råden som gäller från den 29 september riktar sig till enskilda personer. Var och en ska vara uppmärksam på symtom på covid-19. Om du misstänker att du har covid-19 ska du stanna hemma, testa dig och undvika kontakter med andra.

De som inte är fullvaccinerade har mer omfattande råd eftersom de löper större risk att smittas och att smitta andra.

Fortsätt med det förbyggande arbetet
Enskilda och verksamheter bör ta tillvara på de erfarenheter man fått från det smittförebyggande arbete som har gjorts under pandemin. T ex att behålla goda hygienrutiner, tänka på att luftvägsinfektioner sprids i nära kontakt mellan människor och att de sprids lättare när många människor vistas i trånga utrymmen under lång tid.

Att förhålla sig till vid träning och tävling
Begränsningsförordningen gäller fortsatt för sportanläggningar. Det innebär att föreningen/verksamheten ska:
• Skapa förutsättningar för att kunna hålla avstånd inomhus och utomhus
• Begränsa antalet deltagare på ett sätt som är säkert ur smittskyddssynpunkt
• Anpassa in- och utpassager så att trängsel undviks

SBFs rekommendation är fortsatt inga handskakningar innan eller efter match, använd främst dina egna köer och anpassa verksamheten så att trängsel undviks. Läs mer i Riktlinjer biljardspel under coronapandemi

För nationella tävlingar gäller fortsatt att deltagare som känner minsta symtom alltid ska avanmäla sig till tävlingen. Sena avanmälningar innebär ingen bestraffning.

Läs mer på RF:s sida om vad som gäller enligt Pandemilagen från den 29 september

Vid konstaterad smitta i föreningen/träningsgruppen
• De som varit i kontakt med den smittade personen ska testa sig
• Vaccinerade utan symtom behöver inte stanna hemma i väntan på provsvar