Folkhälsomyndighetens rekommendationer kring tävlings- och träningsverksamhet

27 APR 2020 17:46
För alla biljardspelare gäller Svenska Biljardförbundets rekommendation att hålla sig uppdaterad och följa de rekommendationer som kommer från Folkhälsomyndigheten. Här kommer en påminnelse kring vad som gäller för tränings- och tävlingsverksamhet.
  • Uppdaterad: 27 APR 2020 17:46

Den 1 april kom Folkhälsomyndigheten med allmänna råd specifikt för idrottsrörelsen. I samband med det sa RF:s ordförande Björn Eriksson: "Vi förväntar oss att idrottsrörelsen följer regeringens förbud och Folkhälsomyndighetens allmänna råd. Det är förstås tråkigt att idrottens tävlingsverksamhet skjuts upp men det är viktigare att minska smittspridningen och rädda sjukvården från överbelastning än att vi får tävla".

Folkhälsomyndighetens råd för idrottsrörelsen är:

• Undvik närkontakt vid idrottsutövande
  • Träna utomhus när så är möjligt
  • Skjut upp matcher, träningsmatcher, tävlingar och cuper
  • Begränsa antalet åskådare för att undvika trängsel
  • Undvik onödiga resor i samband med idrottsutövande

Så länge idrottsföreningarna följer Folkhälsomyndighetens riskbedömning och de punkter som anges ovan kan träningsverksamheten fortsätta. I rekommendationerna understryker Folkhälsomyndigheten vikten av att hålla fysiskt avstånd till varandra.

Den 16 april kom Folkhälsomyndigheten med en uppdatering av de allmänna råden gällande aktiviteter för barn och ungdomar. Personer upp till och med 18 år är undantagna från punkt 3 och kan alltså spela matcher, träningsmatcher, tävlingar och cuper. Detta under förutsättning att föreningen gör en riskbedömning och följer de fyra övriga råden. Folkhälsomyndigheten meddelade också att de i enlighet med de allmänna råden fortsatt avråder från tävlings- och träningsmatcher för vuxna.

Tävlingsverksamhet
Den nationella tävlingsverksamheten inom SBF är pausad till och med september. Varje enskild förening ska med folkhälsan i fokus fatta beslut utifrån rådande situation. Folkhälsomyndigheten betonar att alla verksamheter i Sverige är skyldiga att, utifrån råd och rekommendationer, vidta åtgärder för att minska smittspridningen av coronaviruset.

Föreningar ska följa Folkhälsomyndighetens föreskrifter med allmänna råd som anger att matcher, träningsmatcher och tävlingar kan genomföras för barn och ungdomar födda 2002 och senare, medan man avråder från tävlings- och träningstävlingar för vuxna.

Vid genomförande av interna, lokala tävlingar är det enligt Folkhälsomyndigheten viktigt att:

• Bara friska symtomfria personer deltar i aktiviteterna
  • Det finns goda möjligheter att tvätta händerna
  • Trängsel mellan människor undviks.

Föreningen ska göra en riskbedömning enligt riskbedömningsverktyget och anpassa tävlingen utifrån resultatet.

Träningsverksamhet
Gällande träningsverksamhet ska arrangören gör en riskbedömning enligt riskbedömningsverktyget och anpassa aktiviteten utifrån resultatet. Vidare ska föreningen följa de allmänna åtgärder som finns för att minska smittspridning (se Folkhälsomyndighetens information till idrottsföreningar). Det innefattar bland annat att tillse att det finns goda möjligheter till handhygien, att hålla avstånd till varandra, att det finns tydlig skyltning av råden om att stanna hemma vid sjukdom och att ha god handhygien, samt se till att det finns möjlighet att torka av utrustning som används av flera efter varje persons användning.

Länkar:
Folkhälsomyndighetens riskbedömningsverktyg
Folkhälsomyndighetens allmänna råd: Håll avstånd och ta personligt ansvar (1 april)
Folkhälsomyndigheten: Idrott – Ändring av de allmänna råden om matcher och tävlingar för barn och ungdomar (16 april)
Folkhälsomyndigheten: Information till idrottsföreningar och träningsanläggningar om covid-19
RF.se: Corona och idrottsrörelsen

Skribent: SBF