Förbud mot sammankomster med fler än 50 personer

31 MAR 2020 12:28
Regeringen har tagit beslut om ett förbud mot allmänna sammankomster med fler än 50 personer. Förbudet gäller tills vidare.
  • Skapad: 31 MAR 2020 12:28

För idrotten innebär regeringens beslut som utgångspunkt att alla tävlingar och uppvisningar i idrott som samlar 50 eller fler personer på samma plats vid samma tidpunkt är förbjudna. Begreppet uppvisning bör i sammanhanget tolkas brett, exempelvis kan det handla om träningsmatcher eller uppvisningsträning.

Regeringens förbud gäller däremot inte en förenings träningsverksamhet riktad enbart till dess medlemmar. För sådan verksamhet gäller fortsatt att föreningen gör en riskbedömning utifrån Folkhälsomyndighetens råd och följer myndighetens rekommendationer för idrottsaktiviteter och träning.

Syftet med regeringens förbud – och Folkhälsomyndighetens råd och rekommendationer – är att minska takten av smittspridningen av coronaviruset. Varje enskilt beslut bör fattas utifrån det.

Läs Regeringsbeslutet

Mer info på Riksidrottsförbundets sida om corona