Hög smittspridning - Viktigt att följa rekommendationerna

07 APR 2021 11:06
Smittspridningen och antalet personer som vårdas på sjukhus ökar. Det är därför väldigt viktigt att alla tar sitt ansvar och följer de rekommendationer och bestämmelser som finns för att minska smittspridningen.
  • Skapad: 07 APR 2021 11:06

Folkhälsomyndighetens föreskrifter och allmänna råd gäller i hela landet. Var och en har ett ansvar för att skydda sig själv och andra mot smittspridning. Verksamheter – som t ex en förening – ska vidta lämpliga åtgärder för att undvika smittspridning.

Sedan den 14 december gäller att avstå från tävlingar men att träning är tillåtet om det sker på ett smittsäkert sätt.

Det här gäller för föreningen
Enligt Folkhälsomyndighetens allmänna råd till idrottsföreningar ska föreningen:

• Minimera antalet personer som närvarar samtidigt eller på annat sätt undvika trängsel
  • Avstå från att ordna eller delta i läger, matcher, cuper eller andra tävlingar

Föreningen skall alltså avstå från att arrangera eller delta i tävlingar. Det är okej att arrangera träningar (för mindre grupper) som innehåller moment av tävling. Om ni vill träna – se till att göra det på ett smittsäkert sätt.

Vi uppmanar er alla att vara kloka i era beslut. Håll er uppdaterade på vad som gäller i er region. Om den regionala smittskyddsläkaren rekommenderar att inga inomhusaktiviteter ska genomföras ska hallen hållas stängd.

Träning är tillåtet
Det är tillåtet att träna inomhus om du gör det på ett sätt som minimerar risken för smitta. När ni tränar ska ni:

• Hålla avstånd till varandra (minst 1,5 meter)
  • Inte dela utrustning med varandra
  • När det är möjligt genomför aktiviteten utomhus (Verksamhet som bara kan bedrivas inomhus kan göra det, men då krävs extra försiktighet eftersom smitta sprids lättare inomhus)
  • Undvika gemensamma omklädningsrum
  • Resa till och från aktiviteten individuellt
  • Utföra aktiviteten i mindre grupper.
    Med mindre grupper ska ni utgå från begränsningen i ordningslagen om 8 personer.

Stanna hemma om du är sjuk
Den som är sjuk, även med milda symtom, ska inte delta i aktiviteter alls. Information om vad du ska göra om du blir sjuk hittar du på sidan Om du eller någon i familjen har blivit sjuk. Insjuknar man under idrottsaktivitet ska man gå hem direkt.

Ökad smittspridning – ta ditt ansvar
Folkhälsomyndigheten rapporterar om en allvarlig ökning både bland antalet nysmittade i covid-19 och antalet inlagda patienter. Ökningen sker i alla åldersgrupper, undantaget är bland de allra äldsta där vaccineringen börjat ge resultat. Vissa regioner rapporterar om extrem belastning på sjukvården med många patienter som vårdas på sjukhus för covid-19. I flera regioner har smittspridningen stigit kraftigt under flera veckor.

I princip alla i samhället är sårbara för den här sjukdomen, så var rädd om dig själv men också om dina anhöriga och vänner och se till att inte sprida sjukdomen vidare. Med det allvarliga läge vi befinner oss i med högt tryck på sjukvården är det allas ansvar att träffa så få människor som möjligt.

Vi vill rikta ett stort tack till alla föreningar, ledare, medlemmar och hallägare som har tagit ansvarsfulla beslut under pandemin. Ta hand om er därute! Nu ser vi till att hjälpas åt att hålla i och hålla ut!

Mer information
Här hittar du Folkhälsomyndighetens information om enskildas ansvar och verksamhetens ansvar kopplat till idrott
Här hittar ni information om vad ni ska göra vid bekräftad smitta i föreningen
Information om vad pandemilagen innebär för biljardföreningen