Idrottstävlingar och matcher tillåts

29 MAJ 2020 14:01
Folkhälsomyndigheten lämnade idag beskedet att tävlingsidrott för alla idrotter i alla åldrar på alla nivåer inklusive elitidrotten får starta igen från söndagen den 14 juni. Det råder dock oklarhet om det även gäller tävlingar inomhus.
  • Uppdaterad: 29 MAJ 2020 14:01

Råden om att undvika närkontakt mellan idrottsutövare tas bort, och nödvändiga resor i samband med yrkesutövande av idrott på elitnivå tillåts. Däremot kan andra idrottstävlingar som innebär att tävlande och funktionärer behöver resa längre sträckor över landet, bara arrangeras ifall nuvarande restriktioner hävs.

Utifrån dagens information är det lite oklart kring vad som gäller för tävlingar som genomförs inomhus. Vi återkommer med information så snart vi vet.

Uppdatering 2020-06-05: Folkhälsomyndigheten har ännu inte svarat på om det är tillåtet med tävlingar inomhus. Vi återkommer med information så snart vi vet.

Det här gäller från 14 juni
En förutsättning för att få genomföra tävlingar är att verksamheten kan genomföras under Folkhälsomyndighetens befintliga riktlinjer. De sammantagna förbud, allmänna råd och rekommendationer från regeringen och Folkhälsomyndigheten som idrottsrörelsen ska följa från den 14 juni är fortsatt:

• Förbud mot sammankomster för fler än 50 personer.
  • De allmänna råd från Folkhälsomyndigheten som gäller hela det svenska samhället där det gäller att hålla avstånd till varandra.
  • De allmänna råd från Folkhälsomyndigheten specifikt för idrottsrörelsen där två av tidigare fem allmänna råd fortsatt gäller efter den 14 juni
  1. Om möjligt var utomhus
  2. Begränsa antalet åskådare eller på annat sätt undvika trängsel.
  • Då befintliga riktlinjer gällande resor inte har förändrats gäller fortsatt den nuvarande tvåtimmarsgränsen för resor. Undantag görs för elitidrott där resorna räknas som nödvändiga resor.

Skyldighet att verka för minskad smittspridning
Organisationer, föreningar, verksamheter och företag i Sverige har även i fortsättningen en skyldighet att verka för minskad spridning av covid-19. Alla har ett personligt ansvar att hålla avstånd och undvika stora sammanhang.

Rekommendationer från Folkhälsomyndigheten specifikt till idrottsrörelsen vid arrangemang av tävlingar och matcher:

• Den som är sjuk, även med milda symtom, ska stanna hemma till och med två dagar efter tillfrisknande. Insjuknar man under en idrottsaktivitet ska man gå hem direkt.
  • Genomför en riskbedömning.
  • Ha god kapacitet för tillfredsställande handhygien, antingen handtvätt med tvål och rinnande vatten eller om det inte går – tillgång till handsprit. Det är särskilt viktigt i toalettområden och på matställen.
  • Information om allmänna hygienråd (exempelvis affischer).

SBFs nationella tävlingsverksamhet
SBFs beslut om nedstängning av den nationella tävlingsverksamheten fram till och med 1 september gäller fortfarande. Läs nyheten publicerad den 22 april.

Lär mer på rf.se/corona
Läs informationen om ändrade rekommendationer från Folkhälsomyndigheten