Information om riktlinjer för nationella tävlingar

17 JUN 2021 09:49
Förbundsstyrelsen har beslutat att nationella tävlingar kan arrangeras igen från den 1 juli utifrån de restriktioner som föreligger.

• Uppdaterad: 17 JUN 2021 09:49

Respektive grenkommitté kommer att publicera sina spelscheman inom kort. När uppstart kommer att ske varierar mellan de olika grenarna.

SBF avser att anordna tävlingar om så är möjligt men smittspridning kan variera mellan olika regioner och striktare regelverk kan gälla. Det regionala smittskyddet kan besluta om skärpta råd för sin region, vilket bland annat kan innebära att inga tävlingar i den regionen får genomföras. SBF har därför beslutat om följande regelverk i dessa fall:

I de fall det regionala smittskyddet skärper de allmänna råden för en region bör spelare bosatta i den regionen avanmäla sig från tävlingar arrangerade utanför regionen.

Sanktionerade tävlingar inom regionen ställs in under den period som de skärpta regionala råden gäller.

SBF försöker starta upp den nationella tävlingsverksamheten under de förutsättningar som gäller. Fokus är dock fortsatt alltid att minimera riskerna för smittspridning. SBF kan därmed vara tvungna att agera på ett sätt som kan drabba enskilda spelare eller enskilda föreningar, både ekonomiskt och sportsligt. Det kan när som helst komma nya riktlinjer från myndigheter och SBF. Ny information kring tävlingar kan komma med kort varsel och det är spelarens ansvar att kontinuerligt uppdatera sig kring vad som gäller för tävlingen och för den egna regionen.

Vi uppmanar alla spelare att planera sin tävlingsverksamhet extra noggrant; att om möjligt boka ombokningsbara biljetter och övernattningar, och att i största allmänhet vara redo för eventuella åtgärder som påverkar deras tävlande.

Klubbtävlingar
Från den 1 juni är det tillåtet att arrangera tävlingar i mindre omfattning. Det är viktigt att hålla sig uppdaterad hos det regionala smittskyddet, då skarpare restriktioner kan gälla. I vissa regioner är det just nu inte tillåtet att arrangera tävlingar.
Från den 1 juni är det tillåtet att använda sig av Cuescore igen.
Skribent: SBF

Biljard för äldre