Inga tävlingar ska genomföras – Cuescore ska inte användas

20 APR 2021 11:58
Förbundsstyrelsen fattade vid sitt möte den 19 april beslut om att Cuescore inte ska användas så länge som avrådan mot att arrangera tävlingar föreligger enligt Folkhälsomyndighetens rekommendationer.
  • Uppdaterad: 20 APR 2021 11:58

Sedan den 14 december 2020 avråder Folkhälsomyndigheten starkt alla idrotter från att arrangera tävlingar. SBF har alltsedan dess kommunicerat till våra föreningar att inga tävlingar bör genomföras. De allra flesta av föreningar följer den uppmaningen och tar sitt ansvar.

SBFs starka rekommendation är att INGA tävlingar ska genomföras så länge som rekommendationen från Folkhälsomyndigheten föreligger. Föreningar som trots detta väljer att arrangera tävlingar riskerar att skada biljardsportens anseende. Både gentemot allmänheten men också gentemot RF.

SBF har under hela pandemin valt att följa myndigheternas rekommendationer samt den information vi får från Riksidrottsförbundet. Vi älskar biljard men det allra viktigaste just nu är att bekämpa pandemin. Sverige befinner sig i ett mycket allvarligt läge med hög smittspridning och många som vårdas på IVA. Sjukvården vädjar till alla att ta sitt ansvar och följa de rekommendationer som finns.

Cuescore ska inte användas
Inga tävlingar ska registreras i Cuescore så länge som Folkhälsomyndigheten avråder från tävlingar. Förening som registrerar tävlingar i Cuescore så länge avrådan föreligger får vid första tillfället en varning, därefter kan böter utdömas.

På sidan Corona -> Riktlinjer tävlingsverksamhet har vi nu ännu tydligare sammanställt vad som gäller. Även dokumentet Riktlinjer biljardspel under corona är uppdaterat.

Definition av tävling
En tävling har syftet att rangordna spelarna efter uppnådda resultat. Är syftet med spelet något annat än att rangordna spelarna efter resultat är det fråga om sällskapsspel eller träning. Ett annat sätt att uttrycka det är att det är det faktiska syftet och utövandet som styr om spelet ska klassas som tävling eller inte, inte vad man döper det till.

Innebörd och förtydligande
Av ovanstående definition av tävling följer att nedanstående gäller så länge SBF:s avrådan från tävling kvarstår.
1. Föreningar ska inte genomföra tävlingar. Detta inkluderar alla typer av tävlingar.
2. Aktiviteter som föreningar anordnar kan inte avslutas med resultatlista och prisutdelning kopplat till prestationen.
3. Cuescore från inte användas så länge avrådan från tävling gäller. Förening som registrerar tävling i Cuescore får vid första tillfället en varning, därefter kan böter utdömas.
4. Medlemmar som normalt brukar delta i organiserade tävlingar mot varandra kan fortsätta spela sällskapsspel/träna tillsammans. Det är upp till klubben att bestämma vem som får boka och hur. Eget personligt ansvar gäller för att deltaga.
5. Mindre grupper kan organisera spel, där eget personligt ansvar gäller för gruppmedlemmarna.
6. Större grupper (fler än 8 personer) får svårt att uppfylla alla regler och föreskrifter, bland annat att undvika större samlingar, träffas utanför ”bubblan” av sin närmaste krets och undvika onödigt resande, men det är upp till klubben att bedöma detta. Eget personligt ansvar gäller för deltagande.

Skribent: SBF

Biljard för äldre