Klartecken för tävlingar inomhus från och med 14 juni

10 JUN 2020 18:49
Folkhälsomyndigheten har nu förtydligat vad som gäller för idrottsverksamhet som inte kan bedrivas utomhus.
  • Skapad: 10 JUN 2020 18:49

Idag kom ett förtydligande från Folkhälsomyndigheten via RF gällande möjligheten att tävla inomhus. I Folkhälsomyndighetens allmänna råd anges bland annat att för att undvika spridning av covid-19 bör idrottsföreningar när det är möjligt hålla träningar och andra idrottsaktiviteter utomhus. Folkhälsomyndigheten har i dialog med RF förtydligat att detta ska förstås som att när det inte är möjligt att bedriva idrottsverksamhet utomhus får verksamheten bedrivas inomhus.

För träningar och andra idrottsaktiviteter, som inte kan bedrivas utomhus, gäller de allmänna råden för inomhusaktiviteter, liksom Folkhälsomyndighetens allmänna råd samt generella råd i övrigt. Folkhälsomyndighetens förtydligande innebär att de idrotter som inte har möjlighet att bedriva verksamheten utomhus nu kan planera för en ansvarsfull uppstart av verksamheten inomhus.

För föreningar som vill arrangera tävlingar från och med den 14 juni är det därmed nu möjligt. Detta under förutsättning att Folkhälsomyndighetens råd följs och att en riskbedömning genomförs.

SBF kommer i nästa vecka att publicera Riktlinjer och råd för biljardverksamhet under coronapandemi.

Vi uppmanar alla att fortsätta tänka på varandra och att det viktigaste är att vi förhindrar smittspridning.