Kompensationsstöd för perioden januari till april

12 APR 2021 09:53
Idrottsföreningar kan ansöka om kompensationsstöd för ekonomiska konsekvenser av corona för perioden 1 januari till 30 april 2021. Observera att datumen ändrats.
  • Uppdaterad: 12 APR 2021 09:53

Regeringen gav den 1 april besked om ytterligare stöd till idrottsrörelsen till följd av coronapandemin. RF har uppdraget att fördela stödet. Observera att datumen för vilken period ni kan söka stöd för samt mellan vilka datum ansökan är öppen har ändrats.

Ansökan är öppen från den 7 maj till den 19 maj och gäller ekonomiska förluster för perioden 1 januari till 30 april 2021.

Ansökan görs i IdrottOnline under fliken Idrottsmedel. För att kunna skicka in ansökan behöver du ha tilldelats rollen ordförande, kassör eller Idrottsmedel firmatecknare i IdrottOnline. Mer information om roller i IdrottOnline.

Ett flertal av RF SISU distrikten anordnar informationsträffar där ni får information om hur ni gör för att ansöka. Distrikten finns som stöd för frågor och funderingar under hela ansökningsperioden. Tveka inte att höra av er till distriktet.

Om kompensationsstödet 2021
Syftet med stödet är att ge idrottsföreningar förutsättningar att överleva samt fortsatt kunna bedriva idrottsverksamhet. Nytt för kompensationsstödet 2021 är att föreningar inte kommer kunna söka stöd för helt nya evenemang eller nya verksamheter som skulle genomförts under perioden 1 januari till 30 april, där beslutet om genomförandet skett under tiden för pandemin.

Regelverkhet hittar ni här

Vad kan föreningar söka stöd för

• Evenemang och verksamhet, enligt nedanstående punkter, som föreningen ansvarar för och som påverkats ekonomiskt under perioden 1 januari till 30 april 2021.
  • Faktiska merkostnader som inte kunnat undvikas när evenemang eller verksamhet har ställts in, reducerats i omfattning eller skjutits upp.
  • Uteblivna intäkter som inte kan fås igen för verksamhet och/eller evenemang som ställts in eller genomförts med reducerat deltagande eller publik.
  • Uteblivna intäkter för föreningsverksamhet där intäkter för att delta tas in löpande. Exempelvis deltagarintäkter som banhyra, greenfeespel och lektionsverksamhet.

Evenemang: Tävlingar, matcher, cuper, arrangemang, lopp med mera där föreningen står för arrangemanget och där syftet är att generera intäkter till föreningen. Deltagande vid andra föreningars evenemang och kostnader eller intäktsbortfall som uppstått eftersom de evenemangen ställts in, reducerats eller skjutits upp ska inte räknas med som kompensationsgrundande.

Verksamhet: Den ordinarie föreningsverksamhet där intäkter förväntas. Kan vara annan verksamhet än idrottslig, exempelvis föreningar som hjälper till vid olika evenemang för att dra in pengar till sin barn- och ungdomsverksamhet.

Merkostnader: Extra kostnader som har uppstått för föreningen. Gäller framför allt när ett evenemang skjuts upp. En förening kan då ha haft exempelvis lokalkostnader för datumet när evenemanget skulle ha genomförts, men i och med flytten måste lokalerna bokas igen.

Uteblivna intäkter: Intäkter som gått förlorade, vilket är skillnaden mellan de budgeterade intäkterna och de faktiska intäkter som föreningen tagit in.

Föreningen kan inte söka stöd för att de haft kostnader för verksamhet som ställts in, reducerats eller skjutits upp om verksamheten i sig inte syftar till att skapa intäkter till föreningen. Intäkter som senare använts för att driva verksamheten vidare.

Nytt för den här perioden är att beloppet för visad förlust har sänkts till 1 000 kr. Förlorade intäkter eller merkostnader för föreningen under den aktuella perioden (1 januari- 30 april) måste uppgå till minst 1 000 kr tillsammans. De 1 000 kr ska utgöra netto efter att föreningen räknat av eventuella minskade kostnader i övrigt samt eventuella bidrag från offentliga verksamheter för att hantera Coronasituationen.

Läs mer på sidan Vanliga frågor om kompensationsstöd 2021 till föreningar

Frågor kan ställas till This is a mailto link

Vid frågor eller problem med IdrottOnline kontakta IdrottOnline-supporten

Biljard för äldre