Kompensationsstöd till föreningar med anledning av corona

24 SEP 2020 17:44
Idrottsföreningar och specialidrottsförbund kan ansöka om kompensationsstöd för ekonomiska konsekvenser av coronakrisen för andra halvåret (kvartal 3 och 4) 2020.
  • Skapad: 24 SEP 2020 17:44

Regeringen har beslutat om ett stödpaket på 1 miljard kronor för att kompensera idrottsrörelsen till följd av coronapandemin. RF har uppdraget att fördela stödet till idrottsrörelsen.

Föreningar kommer att kunna ansöka om stödet i två omgångar:
Ansökningsomgång 1 från mitten av oktober (datum ej satt) för ekonomiska förluster för kvartal 3.
Ansökningsomgång 2 från mitten av januari (datum ej satt) för ekonomiska förluster för kvartal 4.

Om kompensationsstödet hösten 2020
Kompensationsstödet under hösten 2020 kommer till stora delar bygga på det regelverk och de riktlinjer som användes till det tidigare kompensationsstödet, för första halvåret 2020. Vissa mindre förändringar kan dock ske efter att RF fått de slutgiltiga villkoren för stödet från staten. I utgångsläget är syftet med stödet att ge idrottsföreningar förutsättningar att överleva och fortsatt kunna bedriva idrottsverksamhet och evenemang.

Precis som vid vårens ansökan kommer det vara centralt för ansökan att föreningar kan lämna in verifierbara underlag såsom årsredovisningar, verksamhetsberättelser och resultatrapporter. Det kommer också vara viktigt att föreningarna kan redogöra för eventuella kostnadsbesparingar som skett, och eventuella andra statliga eller kommunala bidrag (för coronakrisen) som föreningen tagit emot under perioden.

Regelverk för kompensationsstödet
Riksidrottsstyrelsen (RS) kommer besluta om regelverk vid sitt sammanträde 6–7 oktober. Efter RS beslut kommer regelverket publiceras. I väntan på beslutet kan ni ta del av regelverket för vårens ansökan. Obs! att det inte längre gäller, men det kan ge en bild av hur regelverket är utformat.

Regelverk för Kompensationsstöd IF våren 2020

Ansökan
Idrottsföreningar ansöker om kompensationsstöd i IdrottOnline under fliken Idrottsmedel. Det kommer att vara två ansökningsomgångar, en i oktober och en i januari 2021.

Behöriga att ansöka är de i IdrottOnline angivna rollerna Ordförande, Kassör och Idrottsmedel firmatecknare. Exakt vad man kan söka stöd för och hur ansökan går till kommer framgå efter att RF fått villkoren för stödet från staten.

Vi återkommer med mer information så snart beslut om regelverken har fattats.