Lättnader i restriktioner för träning och tävling

01 JUL 2021 14:46
Den 1 juli 2021 försvinner ett antal restriktioner. Men det pågår fortfarande en pandemi och det är viktigt att vi tar vårt ansvar genom att organisera verksamheten så smittsäkert som möjligt och följer de restriktionerna som fortfarande finns.
  • Uppdaterad: 01 JUL 2021 14:46

Den stora förändringen i de nya rekommendationerna är att de råd som riktas direkt till idrottsföreningar tas bort den 1 juli. Det innebär att samtliga åldersgrupper nu kan träna utan de tidigare restriktionerna. Det finns fortsatt nationella allmänna råd som riktar sig till alla, som att hålla avstånd och stanna hemma vid symtom. Vid organiserad verksamhet som träning och tävling är det fortfarande viktigt med mindre grupper och att inte grupperna blandas.
Pandemilagen gäller fortfarande med krav på 10 kvadratmeter per person och maxantal personer i lokalen.

Från den 1 juli är det följande rekommendationer man ska ta hänsyn till vid organisering av aktiviteter:
• Var tydlig med att den som känner någon form av symtom måste avstå aktiviteten.
• Undvik trängsel och håll avstånd. Det är fortfarande viktigt med mindre grupper och att grupperna inte blandas.
• Följ den begränsning av hur många som får vistas i lokalen enligt pandemilagen.
• Erbjud möjlighet att tvätta händerna med tvål och vatten och erbjud handdesinfektion
• Tvätta eller sprita utrustning ofta.
• Uppmana till god hygien.
• Alla ska hålla sig informerade om särskilda rekommendationer från Folkhälsomyndigheten och den regionala smittskyddsläkaren.
• Sätt upp information till medlemmar, personal, och andra besökare.

Personligt ansvar
Alla har ett eget ansvar att förhindra smittspridning. Du ska själv tänka igenom hur du kan undvika att bli smittad, hur du ska hålla avstånd och hur du kan undvika att smitta andra. Visa hänsyn, särskilt till personer i riskgrupper. Det är viktigt att du stannar hemma om du har symtom.
Om du träffar fler än dina närmaste bör du göra det på ett sätt som minskar risken för smittspridning. Det gör du genom att hålla avstånd och undvika att vara nära andra, framförallt inomhus och under längre tid.
Om du reser ska du göra det på ett sätt som minimerar risken för smitta. Du ska planera för att kunna isolera dig på ditt resmål och ta dig hem på ett sätt som minimerar risken för smittspridning om du skulle utveckla symtom.
Du som är vaccinerad bör även fortsättningsvis hålla dig till de allmänna rekommendationerna i samhället och umgås smittsäkert i sammanhang där du träffar nya kontakter.

Tävlingsverksamhet
Från den 1 juni 2021 blev det tillåtet att genomföra matcher och tävlingar igen. Fortsatt försiktighet gäller. SBF uppmanar våra föreningar att folkhälsan och biljardens ansvar att motverka smittspridning ska stå i fokus. Biljardföreningar ska enbart genomföra tävlingar om en riskbedömning utifrån smittspridningsrisken har genomförts. Detta är särskilt viktigt eftersom vår verksamhet bedrivs inomhus. Riskbedömning ska i synnerhet göras när arrangören tar ställning till hur många deltagare som ska delta och hur många matcher som ska ordnas.

Bedömningen av hur många deltagare som kan delta eller hur många matcher som kan ordnas behöver göras utifrån förutsättningarna för arrangemanget, såsom att det hålls inomhus, storlek på lokalen och vilka smittskyddsåtgärder som i övrigt är möjliga att vidta. Detsamma gäller för andra personer än de som deltar i tävlingen, såsom medföljande vuxna eller funktionärer. Trängsel ska alltid undvikas vilket ska vara vägledande när en tävling dimensioneras och planeras.

Nationell tävlingsverksamhet
Respektive grenkommitté informerar på sina sidor här på hemsidan om vad som gäller för den nationella tävlingsverksamheten.

Skribent: SBF

Biljard för äldre