Nationella tävlingar fortsatt uppskjutna

16 DEC 2020 10:10
Som en följd av Folkhälsomyndighetens råd har förbundsstyrelsen beslutat att den nationella tävlingsverksamheten kan starta som tidigast den 1 mars 2021.
  • Uppdaterad: 16 DEC 2020 10:10

Den 14 december började de nya nationella allmänna råden från Folkhälsomyndigheten att gälla. De nya råden ersätter de tidigare regionala råden. I de nya nationella råden står att personer som är födda 2004 eller tidigare fortsatt bör avstå från att delta i tävlingar. Råden från Folkhälsomyndigheten gäller till och med den 30 juni 2021 eller tills nya besked lämnas. SBF hoppas självklart på att tävlingsverksamheten kan komma igång tidigare än så och har till att börja med fattat beslutet att skjuta upp tävlingsstarten till tidigast den 1 mars. När vi kan börja tävla igen beror på om smittspridningen minskar och om Folkhälsomyndigheten kommer med nya råd.

Svenska Biljardförbundet följer noga utvecklingen och deltar i Riksidrottsförbundets informationsträffar. Respektive grenkommitté planerar för kommande tävlingar utifrån olika scenarion och förutsättningar. Information från grenkommittéerna kommer att publiceras på respektive grens hemsida.

Verksamhet för barn och unga födda 2005 eller senare
Barn och unga födda 2005 eller senare får träna och även delta i enstaka matcher och tävlingar. Folkhälsomyndigheten har lämnat ett förtydligande kring vad som menas med enstaka. Ett typexempel på enstaka match eller tävling kan vara att två spelare inom samma region möts i en match, eller att en tävling hålls med enbart lokala deltagare. Läs mer om förtydligandet på RF:s sida.

Vad gäller för spelare födda 2004 eller tidigare?
Enligt de nya råden får personer födda 2004 eller tidigare träna om det sker under smittsäkra former. Det innebär bland annat att hålla avstånd på minst 1,5 meter, att begränsa antalet deltagare och att resa enskilt till träningen. Inga tävlingar ska arrangeras men träningar som innehåller tävlingsmoment får genomföras. Läs mer i nyheten vi publicerade den 14 december.

Personligt ansvar
I de nya råden understryker Folkhälsomyndigheten allas personliga ansvar och vikten av att minska smittspridningen. Alla ska vidta försiktighetsåtgärder för att skydda sig själv och andra mot spridning av covid-19.

Vi har uppdaterat våra Riktlinjer och råd biljardspel under coronapandemi. Den senaste versionen hittar ni alltid på den här sidan.

Vi ber er alla att vara extra försiktiga med tanke på den allvarliga situation vi befinner oss i. Vi ber er att ta kloka beslut och inte ta några risker. Vi fortsätter att be om er förståelse och samarbete i denna tuffa situation. Vi vill rikta ett stort tack till alla föreningar, ledare, medlemmar och hallägare som har tagit ansvarsfulla beslut under pandemin.

Ta hand om er därute! Nu ser vi alla till att hjälpas åt att hålla i och hålla ut!

Skribent: SBF

Biljard för äldre