Nationella tävlingsverksamheten pausas till september

22 APR 2020 11:29
I måndags kväll fattade förbundsstyrelsen beslut om att nedstängningen av den nationella tävlingsverksamheten förlängs för resten av säsongen. Förhoppningen är att kunna återuppta tävlingarna i september.
  • Skapad: 22 APR 2020 11:29

Vi befinner oss i en exceptionell situation, där ingenting längre kan tas för givet. Ingen av oss såg denna prövning komma när året började, och ingen hade väl kunnat ana att det skulle resultera i att halva vårsäsongen skulle bli inställd. Vi tackar för er förståelse och ert tålamod i detta extrema läge, där vårt främsta fokus är att värna våra medlemmars hälsa samt hjälpa myndigheterna i arbetet med att minska smittspridningen så att vi så snart som möjligt kan återgå till vardagen igen, hur den vardagen nu kommer att se ut.

För en månad sedan beslutade förbundsstyrelsen att tillfälligt pausa den nationella tävlingsverksamheten till och med 30 april. Med utgångspunkt i Folkhälsomyndighetens och Riksidrottsförbundets rekommendationer, samt i dialog med grenkommittéerna, har styrelsen nu fattat beslutet att förlänga pausen även för resten av vårsäsongen. Under förutsättning att myndigheternas restriktioner har lättat på ett sådant sätt att verksamheten åter kan komma igång är förhoppningen att istället kunna återuppta tävlingsverksamheten i september.

I diskussionerna med grenkommittéerna har ett antal olika alternativ för att hantera säsongsavslutningen stötts och blötts. Trots det svåra läget har alla försökt se positivt på situationen och hitta sätt att tänka utanför den berömda boxen, för att komma fram till den bästa lösningen. Det har resulterat i två olika vägar när tävlingarna återupptas:

- Pool och carambole kommer att spela klart vårsäsongens resterande tävlingar under hösten, med SM som avslutning på året. Därefter byter båda grenarna tävlingsår till kalenderår, av flera anledningar.

• En naturlig anpassning till respektive grens internationella tävlingsår som löper jan-dec
  • Möjlighet att anpassa tävlingskalendern så att uttagning till internationella mästerskap kan kopplas till nationella resultat på ett mer logiskt sätt
  • Till årets förbundsstämma kommer styrelsen att föreslå en ändring till kalenderår för förbundets verksamhets- och räkenskapsår, vilket gör det naturligt att anpassa sig till detta.

Poolkommittén meddelar även att förändringsarbetet inför nästa säsong kommer att fortsätta under sommar och höst och presenteras i god tid innan den nya säsongen startar i januari.

- För snookerns del blir det ingen förändring, då deras internationella tävlingsår räknas från augusti till juni. Snooker kommer därmed behålla sitt brutna verksamhetsår och anpassa sin budgetering och verksamhetsplanering till förbundets. Snookerkommittén hoppas kunna avsluta vårsäsongen i september och därefter starta en ny säsong för perioden oktober 2020 - maj 2021.

Som tidigare har föreningarna ett eget ansvar för sin verksamhet – en del har stängt ner, andra fortsätter (nästan) som vanligt. Vi utgår från att alla föreningar som väljer att hålla lokala tävlingar är noga med att följa Folkhälsomyndighetens riktlinjer om avstånd och riskgrupper och ser till att det finns goda möjligheter till handhygien i lokalen, liksom att utrustningen rengörs regelbundet. Här hittar ni mer information om riktlinjerna:

Har ni frågor eller funderingar om tävlingsverksamheten kan ni kontakta respektive kommitté. Ni är också alltid välkomna att kontakta This is a mailto link för allmänna frågor eller synpunkter.

Ta hand om er därute, vi ses snart igen!

Varma vårhälsningar

Eva och resten av förbundsstyrelsen

Skribent: SBF