Nya åtgärder mot smittspridning från 8 december

08 DEC 2021 12:53
Regeringen och Folkhälsomyndigheten inför nya smittskyddsåtgärder från och med 8 december. Vuxna rekommenderas att hålla avstånd till andra människor i offentliga miljöer, särskilt inomhus. Idrottsrörelsen kan dock fortsatt hålla igång.
  • Skapad: 08 DEC 2021 12:53

Biljardverksamhet kan fortfarande hållas men se till att trängsel inte uppstår och att ni kan hålla avstånd till varandra. Använd er av de rutiner ni har satt upp tidigare under pandemin med t ex utspridda tider, markeringar i golv, osv.

Vid ökad smittspridning
Regeringen presenterade igår en åtgärdsplan i tre steg, där steg 1 införs den 8 december. Om smittspridningen ökar kraftigt kommer steg 2 att införas, vilket innebär betydligt kraftigare restriktioner. Införs steg två innebär det bland annat att vuxna ska avstå tävlingar och matcher.

SBF håller sig hela tiden uppdaterad kring vad som händer. Under pandemin har vi alla lärt oss att nya besked kan komma med kort varsel. Vi lägger ut information så snart som möjligt men uppmanar er alla att hålla koll på vad som gäller. Förhoppningsvis införs inte steg två och vi kan fortsätta enligt plan med våra tävlingssäsonger, osv. Men vi uppmanar er att om möjligt boka avbokningsbara resor och boende.

– Jag förstår att det är oerhört tufft för många att återigen börja oroa sig för nya restriktioner och om möjligheter att fortfarande kunna utöva sin idrott den närmaste tiden. Just nu kan du oavsett din ålder och oavsett idrott fortsätta hålla igång. Men jag vill uppmana alla oss vuxna att följa rekommendationer om avstånd och att undvika trängsel och samlingar med många deltagare inomhus. Att minska smittspridning måste gå först precis som tidigare. Vi kan inte utesluta att vi kan komma i ett läge där i steg 2 även vuxenidrotten drabbas och inte heller steg 3 där barn- och ungdomsidrott skulle drabbas. Just därför måste vi göra allt vi kan nu för att minska den risken, säger Björn Eriksson, ordförande Riksidrottsförbundet.

Skribent: SBF

Biljard för äldre