Nya nationella råd 14 december – Träning på smittsäkert sätt tillåts

14 DEC 2020 13:43
Den 14 december börjar nya föreskrifter och nationella råd att gälla. Träning under smittsäkra former blir tillåtet men tävlingar ska inte genomföras.
  • Uppdaterad: 14 DEC 2020 13:43

De nya nationella allmänna råden ersätter från den 14 december de lokala allmänna råden i landets samtliga regioner. I de nya råden betonas det personliga ansvaret och organisationers skyldighet att hjälpa personer att följa de allmänna råden. De nya råden innebär att det är tillåtet med träning under smittsäkra former men att inga tävlingar ska genomföras.

Håll avstånd till andra och undvik miljöer med trängsel
När ni spelar biljard ska ni göra det på ett sätt som minimerar risken för smitta. Det är viktigt att ni håller avstånd till varandra – minst 1,5 meter. Detta är särskilt viktigt eftersom vi utövar vår idrott inomhus.

I de nationella allmänna råden från Folkhälsomyndigheten står det att idrotts- och fritidsaktiviteter ska bedrivas på ett sätt som minimerar risken för smitta. Personer födda 2004 eller tidigare kan träna på ett sätt som minimerar risken för smitta om de:
1. Håller avstånd till varandra (minst 1,5 meter)
2. Inte delar utrustning med varandra
3. När det är möjligt genomför aktiviteten utomhus
4. Undviker gemensamma omklädningsrum
5. Reser till och från aktiviteten individuellt
6. Utför aktiviteten i mindre grupper.
Med mindre grupper ska ni utgå från begränsningen i ordningslagen om 8 personer.

Liksom tidigare får personer som ägnar sig åt yrkesmässig idrott träna och tävla. Enligt Folkhälsomyndighetens nationella allmänna råd som gäller från den 14 december får barn födda 2005 och senare fortsatt träna och även delta i enstaka matcher och tävlingar.

Enligt de nya nationella råden bör träning genomföras utomhus. Vad innebär det?
Folkhälsomyndigheten avråder inte från all inomhusverksamhet. Verksamhet som bara kan bedrivas inomhus kan göra det, men då krävs extra försiktighet eftersom smitta sprids lättare inomhus.

Specifika råd till idrottsföreningar
För att undvika smittspridning bör föreningar

• Minimera antalet personer som närvarar samtidigt eller på annat sätt undvika trängsel
  • Avstå från att ordna eller delta i läger, matcher, cuper eller andra tävlingar, med undantag för enstaka tävlingar som riktar sig till barn födda 2005 eller senare.

Inga tävlingar ska arrangeras
De allmänna råden från Folkhälsomyndigheten innebär att föreningar inte ska arrangera tävlingar. Det är okej att arrangera träningar som innehåller moment av tävling. Men med den smittspridning som sker just nu är det inte läge att vara kreativ och kalla en tävling för något annat. Föreningen måste göra en ansvarsfull bedömning om det är en träning eller en tävling. Fråga er själva: Kan vi stå för det här utåt?

Riktlinjer och råd biljardspel
Vi har uppdaterat våra Riktlinjer och råd biljardspel under coronapandemi med de nya allmänna råden. Den senaste versionen hittar ni alltid på den här sidan.

Personligt ansvar
De nya allmänna råden från Folkhälsomyndigheten poängterar särskilt det personliga ansvaret. Du är skyldig att vidta försiktighetsåtgärder för att skydda dig själv och andra mot spridning av covid-19. Du ska själv tänka igenom hur du kan undvika att bli smittad och hur du kan undvika att smitta andra. Du ska visa hänsyn till dina medmänniskor, vilket är särskilt viktigt i förhållande till personer i riskgrupper.

Vi ber er alla att vara extra försiktiga med tanke på den allvarliga situation vi befinner oss i. Vi ber er att ta kloka beslut och inte ta några risker – att minska smittspridningen är det allra viktigaste just nu.

Mer information
Folkhälsomyndigheten: Föreskrifter och allmänna råd om allas ansvar att förhindra smitta av covid-19.
Riksidrottsförbundet: Nyhet om de nya allmänna råden
Riksidrottsförbundet: Frågor och svar idrott under corona
RF SISU distrikten erbjuder stöd till föreningar

Skribent: SBF