Nya restriktioner från den 12 januari

12 JAN 2022 11:23
Den 10 januari presenterade regeringen och Folkhälsomyndigheten nya restriktioner som kommer gälla från och med 12 januari.
  • Uppdaterad: 12 JAN 2022 11:23

De nya restriktionerna som påverkar idrottsverksamhet är:
  • Avrådan om att anordna läger, cuper och större sammankomster förlängs till den 31 januari.
  • Skärpt rekommendation om att vuxna ska begränsa antalet nya kontakter inomhus genom att avstå från större sociala sammanhang.
Nya begränsningar av allmänna sammankomster och offentliga tillställningar:
  • 20-50 åskådare, krav på anvisad sittplats och avstånd mellan sällskap samt att vaccinationsbevis får användas.
  • 50-500 åskådare, krav på anvisad sittplats och avstånd mellan sällskap samt att vaccinationsbevis ska användas.
Det införs även ett förbud mot att hyra ut lokaler till privata sammankomster med fler än 20 deltagare så fort regeringen beslutat om den hemställan som Folkhälsomyndigheten har gjort till regeringen om detta.

Vardagsaktiviteter i föreningen kan bedrivas men det är viktigt att tänka på att smittskyddsåtgärder vidtas.

Sedan den 23 december gäller nya restriktioner som påverkar föreningens och förbundets verksamhet. Bland annat har de bestämmelser kring idrottsanläggningar som finns i begränsningsförordningen återaktiverats vilket innebär att ett maxantal för lokalen måste beräknas och anslås. Läs mer i den artikel vi publicerade den 22 december.

Nationella tävlingsverksamheten
Avrådan från att arrangera läger, cuper och andra större sammankomster inomhus har förlängts till den 31 januari. Det är tillåtet att genomföra enstaka matcher och tävlingar. För den nationella tävlingsverksamheten innebär det att SBF och kommittéerna fattar beslut om att genomföra eller ställa in en tävling utifrån antalet spelare som förväntas delta, förutsättningarna i hallarna, dialog med hallägaren osv. För de tävlingar som genomförs har en riskbedömning av hela arrangemanget gjorts tillsammans med hallägaren/arrangören och smittskyddsåtgärder vidtagits. Som spelare är det viktigt att följa arrangörens anvisningar. Vid minsta symtom ska avanmälan ske. Sena avanmälningar innebär ingen bestraffning.

Samtliga SM i pool som skulle ha genomförts under januari samt lag-SM i februari har flyttats fram. SM-finalen i carambole som skulle ha spelats nu i helgen har med anledning av de nya rekommendationerna och den ökade smittspridningen flyttats fram.

Folkhälsomyndighetens hemsida
RFs coronasida med frågor och svar

Skribent: SBF

Biljard för äldre