Nya skärpta rekommendationer för att minska smittspridningen

22 DEC 2020 12:29
Från och med 18 december till den 24 januari rekommenderar regeringen att kommuner bör stänga alla idrottsanläggningar. Innebörden av detta är att man helst ska undvika all inomhusträning under denna period.
  • Uppdaterad: 22 DEC 2020 12:29

För föreningen innebär det att man ska följa de rekommendationer som respektive kommun går ut med, något som kan skilja sig åt i olika delar av landet.

För föreningar som bedriver sin verksamhet i lokaler som inte är kommunala (hyr av privat eller driftar/äger egen anläggning) gäller att man i första hand ska följa de rekommendationer som respektive kommun går ut med. Har kommunen ingen rekommendation som riktar sig till de som har egna anläggningar ska man följa det som gäller för privata aktörer, dvs. man kan ha öppet men man ska ha en begränsning över hur många som får vistas i lokalen. Den begränsningen ska sättas så lågt att ett betydande avstånd kan hållas mellan varje individ i lokalen hela tiden.

Om föreningen kan ha sin anläggning öppen ska all träning fortsatt ske i enlighet med de allmänna rekommendationerna. Föreningen bör dock vara ännu mer restriktiv just nu.

- Idrotten är inte experter på smittskydd. Det är ett svårt samhällsläge och idrottsrörelsen har under hela pandemin ställt upp och ställt om och gjort vårt bästa för att följa de förbud, råd och rekommendationer som ges från regering och Folkhälsomyndigheten. Det måste vi orka att fortsätta göra så länge det behövs även om det för oss som för alla blir allt tyngre, säger Björn Eriksson, ordförande Riksidrottsförbundet.

Kompensationsstöd
Den 15 januari öppnar ansökan av kompensationsstöd för kvartal fyra. Vi återkommer med mer information om det. Mer om kompensationsstödet kan ni läsa här. Igår blev det också klart att idrottsrörelsen får ekonomiskt stöd för perioden januari och februari.