Restriktioner och råd tas bort 9 februari

04 FEB 2022 13:16
Regeringen och Folkhälsomyndigheten meddelar att allmänna råd och restriktioner kopplat till idrotten tas bort från 9 februari.
  • Skapad: 04 FEB 2022 13:16

Det var ett glädjande besked som igår kom från Regeringen och Folkhälsomyndigheten som innebär att idrotten snart kommer att kunna öppna upp för fullt igen.

Från och med den 9 februari kommer nuvarande restriktioner med anledning av coronaviruset att tas bort. Det innebär att inga begränsningar längre kommer att finnas för idrottsevenemang vad gäller maxantal i publik, krav på vaccinationsbevis, avstånd med mera.

Från den 9 februari kommer endast ett fåtal rekommendationer att fortsätta gälla:
  • Stanna hemma och undvik nära kontakt med andra om du är sjuk med symtom som kan vara covid-19.
  • Folkhälsomyndigheten rekommenderar vuxna personer som inte har vaccinerat sig att vidta särskilda försiktighetsåtgärder. Det innebär att dessa personer bör undvika trängsel och stora folksamlingar inomhus. De ovaccinerade som tillhör en medicinsk riskgrupp löper större risk för allvarlig sjukdom. Risken för allvarlig sjukdom ökar även i takt med stigande ålder.
Skribent: SBF

Biljard för äldre