Skärpta allmänna råd för Jönköpings, Hallands och Örebro län

04 NOV 2020 08:11
Igår infördes skärpta allmänna råd för Jönköpings, Hallands och Örebro län med anledning av den ökade smittspridningen.
  • Uppdaterad: 04 NOV 2020 08:11

I dessa tre regioner gäller – utöver de sedan tidigare grundläggande allmänna råden:

Var och en som vistas i regionen eller i regiondelen bör:

• avstå från att vistas i inomhusmiljöer där människor samlas som butiker, köpcentrum, museer, bibliotek, badhus och gym, med undantag för nödvändiga besök i exempelvis livsmedelsbutiker och apotek,
  • avstå från att delta i exempelvis möten, konserter, föreställningar, idrottsträningar, matcher och tävlingar.
  • Om möjligt undvika att ha fysisk kontakt med andra personer än de som man bor tillsammans med. Det innebär bland annat avrådan från att arrangera eller delta i en fest eller liknande socialt umgänge.

För idrottsrörelsen i dessa regioner gäller att avstå från att delta på idrottsträningar, matcher och tävlingar. Detta gäller inte idrottsträningar för barn och ungdomar födda 2005 eller senare och inte professionella idrottare som har idrotten som yrke/som huvudsaklig sysselsättning på nationell eller internationell elitnivå.

För att minska smittspridningen uppmanas alla föreningar att ställa in eller skjuta upp aktiviteter i några veckor. Det är viktigt att som organisation ta ansvar för att hjälpa människor att göra kloka val för att minska smittspridningen.

För mer information hänvisar vi till:
RF.se/corona
Folkhälsomyndighetens sida med Information om vad som gäller i varje region
RFs sida om vad skärpta regionala råd innebär för idrotten
RF SISU Halland
RF SISU Örebro

Lokala allmänna råd gäller sedan tidigare i Uppsala, Skåne, Östergötland, Stockholm och Västra Götaland. Totalt med Örebro, Halland och Jönköping har 8 av Sveriges 21 regioner nu infört skärpta lokala allmänna råd.

– Signalerna från regeringen och Folkhälsomyndigheten är tydliga. Det är allvarligt och vi måste alla hjälpas åt. Ju bättre vi klarar att följa lokala och grundläggande allmänna råd desto större möjlighet att vi kan återuppta idrottsverksamhet successivt igen. Idrottsrörelsen är en viktig medspelare för fysisk och psykisk hälsa, säger Björn Eriksson, ordförande i Riksidrottsförbundet

Smitta i föreningen
RF har tillsammans med Folkhälsomyndigheten tagit fram riktlinjer för hur ni ska agera om ni får konstaterad smitta i förening. Riktlinjerna hittar ni här.

Skribent: SBF