Skärpta allmänna råd för Kronoberg och Sörmland

06 NOV 2020 13:20
Igår infördes skärpta allmänna råd för Kronobergs och Sörmlands län med anledning av den ökade smittspridningen.
  • Uppdaterad: 06 NOV 2020 13:16

I dessa två regioner gäller – utöver de sedan tidigare grundläggande allmänna råden:

Var och en som vistas i regionen eller i regiondelen bör:

• avstå från att vistas i inomhusmiljöer där människor samlas som butiker, köpcentrum, museer, bibliotek, badhus och gym, med undantag för nödvändiga besök i exempelvis livsmedelsbutiker och apotek,
  • avstå från att delta i exempelvis möten, konserter, föreställningar, idrottsträningar, matcher och tävlingar.
  • Om möjligt undvika att ha fysisk kontakt med andra personer än de som man bor tillsammans med. Det innebär bland annat avrådan från att arrangera eller delta i en fest eller liknande socialt umgänge.

För idrottsrörelsen i dessa regioner gäller att avstå från att delta på idrottsträningar, matcher och tävlingar. Detta gäller inte idrottsträningar för barn och ungdomar födda 2005 eller senare och inte professionella idrottare som har idrotten som yrke/som huvudsaklig sysselsättning på nationell eller internationell elitnivå.

För att minska smittspridningen uppmanas alla föreningar att ställa in eller skjuta upp aktiviteter i några veckor. Det är viktigt att som organisation ta ansvar för att hjälpa människor att göra kloka val för att minska smittspridningen.

För mer information hänvisar vi till:
RF.se/corona
Folkhälsomyndighetens sida med Information om vad som gäller i varje region
RFs sida om vad skärpta regionala råd innebär för idrotten
RF SISU Småland
RF SISU Sörmland

Lokala allmänna råd gäller sedan tidigare i Uppsala, Skåne, Östergötland, Stockholm, Västra Götaland, Örebro, Halland och Jönköping.

Smitta i föreningen
RF har tillsammans med Folkhälsomyndigheten tagit fram riktlinjer för hur ni ska agera om ni får konstaterad smitta i förening. Riktlinjerna hittar ni här.

Skribent: SBF