Skärpta allmänna råd för Region Skåne – Vad innebär det för idrotten?

28 OKT 2020 17:07
Igår meddelade Folkhälsomyndigheten att de i samråd med smittskyddsläkaren i Skåne beslutat om skärpta allmänna råd för att stoppa den ökade smittspridningen i länet.
  • Skapad: 28 OKT 2020 17:07

RF SISU Skåne anordnade igår ett informationsmöte om vad det innebär för idrotten i Skåne. En inspelning av det mötet hittar ni här

Vad innebär det för idrotten i Skåne den 27 oktober – 17 november?
I Region Skåne har man valt att införa 4 av de 7 skärpta allmänna råd som kan införas för regioner. Det beror på den snabba ökningen av smitta som sker i Skåne just nu. Det visar sig tydligt i sjukvården och regionen behöver snabbt få minskad smittspridning.

För idrotten betyder det:
Idrottsverksamhet för personer födda tidigare än 2005 bör inte genomföras

• Gäller träning, matcher och tävlingar.
  • Undantag för verksamhet som bedrivs av utövare som har idrottsutövning som yrke, där gäller de allmänna råden fortsatt.

Idrottsverksamhet för personer födda 2005 eller senare
Träningsverksamhet får bedrivas enligt de allmänna råden som gäller i hela landet med följande tillägg:

• Idrotter där nära fysisk kontakt är en väsentlig del av idrotten bör överväga ett innehåll i träningen så att nära fysisk kontakt undviks
  • Idrottsutövare och ledare ska, i den mån det är möjligt, undvika att använda kollektivtrafik i samband med sitt idrottsutövande
  • Idrottsverksamheter ska i den mån det är möjligt genomföras utomhus.

För att minska smittspridningen uppmanas alla föreningar att ställa in eller skjuta upp aktiviteter i några veckor. Det är viktigt att som organisation ta ansvar för att hjälpa människor att göra kloka val för att minska smittspridningen.

För mer information hänvisar vi till:
RF SISU Skåne
Folkhälsomyndigheten
Länsstyrelsen i Skåne
Krisinformation.se
RF.se/corona

Region Uppsala
Förra veckan infördes skärpta allmänna råd för Region Uppsala. I Uppsala får tävling och träning genomföras om det går att hålla ett fysiskt avstånd på minst 1,5 meter. Men var och en som vistas i Uppsala län bör, om möjligt, undvika att ha fysisk kontakt med andra personer än de man bor med. Alla verksamheter i Uppsala län uppmanas att vidta åtgärder så att var och en ska kunna följa de allmänna råden.

Den 21 oktober arrangerade RF SISU Uppland en digital informationsträff. En inspelning från den hittar ni här

För mer information hänvisar vi till:
RF SISU Uppland
Krisinformation.se
RF.se/corona

Nationell tävlingsverksamhet
SBF fattade den 20 oktober beslut kring vad som gäller för vår tävlingsverksamhet när det införs skärpta råd för en region:

• Sanktionerade tävlingar inom regionen ställs in under den period som de skärpta regionala råden gäller.
  • Spelare bosatta i regionen skall avanmäla sig från tävlingar
  • Spelare som under den senaste tiden befunnit sig i regionen bör avanmäla sig. Om du är osäker på om du omfattas gäller försiktighetsprincipen, dvs. avanmäl dig från tävlingen.

Just nu finns det skärpta allmänna råd för:
Region Skåne

Det innebär att:

• Snooker Ranking 3 i Malmö i helgen ställs in
  • Spelare som bor i Region Skåne eller Region Uppsala ska avanmäla sig från SPT 1000 i Norrköping
  • Spelare som befunnit sig i Region Skåne eller Region Uppsala den senaste tiden bör avanmäla sig från SPT 1000 i Norrköping

Kontakta respektive kommitté om ni har frågor:
This is a mailto link

På krisinformation.se finns aktuell information om vad som gäller för olika regioner.

Varje individ bär ett stort eget ansvar för att minska smittspridning i samhället. Tänk på att det viktigaste är att vi förhindrar smittspridning och skyddar våra medmänniskor.

Skribent: SBF