Skärpta råd i de flesta regioner

16 NOV 2020 16:32
I och med dagens beslut har nu samtliga regioner utom Jämtland skärpta allmänna råd med anledning av den ökade smittspridningen.
  • Uppdaterad: 16 NOV 2020 16:32

Hur länge de skärpta allmänna råden gäller varierar mellan regionerna utifrån när de infördes. Vi hänvisar till Folkhälsomyndighetens sida om Lokala allmänna råd för info om vad som gäller i din region.

I samtliga av de regioner med restriktioner, utom Uppsala, gäller– utöver de sedan tidigare grundläggande allmänna råden:
Var och en som vistas i regionen eller i regiondelen bör:

• avstå från att vistas i inomhusmiljöer där människor samlas som butiker, köpcentrum, museer, bibliotek, badhus och gym, med undantag för nödvändiga besök i exempelvis livsmedelsbutiker och apotek,
  • avstå från att delta i exempelvis möten, konserter, föreställningar, idrottsträningar, matcher och tävlingar.
  • om möjligt undvika att ha fysisk kontakt med andra personer än de som man bor tillsammans med. Det innebär bland annat avrådan från att arrangera eller delta i en fest eller liknande socialt umgänge.

För idrottsrörelsen i dessa regioner gäller att avstå från att delta på idrottsträningar, matcher och tävlingar. Detta gäller inte idrottsträningar för barn och ungdomar födda 2005 eller senare och inte professionella idrottare som har idrotten som yrke/som huvudsaklig sysselsättning på nationell eller internationell elitnivå.

För att minska smittspridningen uppmanas alla föreningar att ställa in eller skjuta upp aktiviteter i några veckor. Det är viktigt att som organisation ta ansvar för att hjälpa människor att göra kloka val för att minska smittspridningen.

Det gäller även Blekinge, som har valt att införa egna regionala råd. Vad som gäller för Blekinge hittar ni på Länsstyrelsen Blekinges sida.

För mer information hänvisar vi till:
RF.se/corona
Folkhälsomyndighetens sida med Information om vad som gäller i varje region
RFs sida om vad skärpta regionala råd innebär för idrotten
RF SISU distrikten. Distrikten har koll på vad som gäller för din region och har arrangerat eller kommer att arrangera informationsträffar. Hos distrikten kan ni även söka stöd för omställning av er verksamhet på grund av corona.

Begränsning på 8 personer
Vi återkommer med information om vad dagens besked om att allmänna sammankomster begränsas till åtta personer från den 24 november innebär för idrottsrörelsen.