Stopp för tävlingar även för unga

25 FEB 2021 11:29
Folkhälsomyndigheten meddelade igår att från den 1 mars tas undantaget för enstaka matcher för barn födda 2005 och senare bort.
  • Uppdaterad: 25 FEB 2021 11:29

Det innebär att idrottsrörelsen nu helt ska avstå från att ordna eller delta i läger, matcher, cuper och andra tävlingar, med undantag för sådan idrott som bedrivs yrkesmässigt. Beslutet grundas på det rådande allvarliga smittläget.

I Folkhälsomyndighetens tidigare föreskrifter har det funnits ett undantag för enstaka tävlingar eller matcher för barn födda 2005 och senare. Detta undantag hävs från och med den 1 mars till dess att smittläget förbättras.

Riksidrottsförbundet uppmanar idrottsförbund, föreningar, aktiva och ledare att säkerställa att verksamheten fullt ut genomförs i enlighet med de gällande rekommendationerna. Det är tillåtet att träna under smittsäkra former. Vid träning är det viktigt att hålla nere antalet personer och att bara träffa personer som du vanligtvis tränar tillsammans med. Läs mer om riktlinjerna för träning.

- Läget är allvarligt och det är oerhört viktigt att idrottsrörelsen fortsätter följa allmänna råd och rekommendationer för att undvika smittspridning. Många inom idrottsrörelsen har tagit stort ansvar. Tyvärr har vi exempel inom idrottsfamiljen där inte alla helt följt de råd och rekommendationer som finns. Idrottsrörelsen har fått ett förtroende att hålla igång viss verksamhet, ett förtroende vi ska vårda, säger Björn Eriksson, ordförande Riksidrottsförbundet.

Skribent: SBF