4 SM i snooker – 4 nya mästare

04 MAJ 2015 09:19
Fyra svenska mästare i snooker korades under 1-3 maj på Snookerhallen i Stockholm, när klasserna U17, U21, Dam och Senior spelades. Grattis säger vi till Andrej Nasibov, Belan Sharif, Ulrika Andersson och Mats Eriksson.
  • Skapad: 04 MAJ 2015 09:19

damfinal

Eftersom snooker är en gentlemannasport var det damerna först som gällde. Vidare ur gruppen tog sig Ulrika Andersson och Helena Benjamin före unga lovande Jonna Hidell och Margareta Czarnecki. I finalen hade Ulrika greppet från första bollen till den sista mot Helena, och kan efter 3-1-segern titulera sig svensk snookermästarinna.

u21final

Samma dag spelades gruppspelet i U21-SM och därur vaskades semifinalisterna Benjamin McCabe, Andrej Nasibov, Belan Sharif och Watcharawut Khaengkhan ut. Belan startade trögt i sin semifinal mot Watcharawut, men kom igång med spelet efter ett tag och kunde vinna med 4-1. Benjamin McCabe var svårt skakad av Andrej Nasibov i sin semifinal och fick använda sin betydande rutin till att vända såväl 0-2 som 1-3 till seger med 4-3 till slut. Kanske brände Benjamin allt sitt krut i den vändningen, för i finalen var det spel på ett mål. Belan spelade stabilt och gjorde få misstag och Ben kom aldrig in i matchen. 5-0 blev det och Belan tog därmed U21-titeln.

seniorfinal

Seniorerna tröskade igång under lördagen med gruppspel, vilket producerade fyra kvartsfinaler där Henrik Svedstedt, Magnus Westerlund, George To och Mats Eriksson alla gjorde processen kort med sina motståndare – 4-0 i alla matcher. Samma mönster i semifinalerna där Henrik besegrade Magnus och Mats slog George med samma siffror. Mats hade övertaget i finalen och trots tappert kämpande från Henriks sida kunde han inte försvara sin titel utan föll med 4-1. Mats Eriksson tar därmed över seniorkronan.

u17_mastare

Och så var det U17 till slut. Ett gruppspel skulle få fram fyra spelare, men det var svårt att skilja spelarna åt så det blev omspel mellan tre spelare om den sista semifinalplatsen. I semifinalerna mötte Andrej Nasibov den nya bekantskapen William Viitanen och vann med 2-0, dock inte utan vissa besvär. Belan Sharif, som siktade på ytterligare en SM-titel, besegrade Johan Lindqvist med samma siffror. Andrej Nasibov hade dock andra planer efter den snöpliga förlusten i U21-semifinalen och tog ledningen med 2-0. Trots att Belan kom tillbaka till 2-2 så höll Andrej nerverna i styr i det avgörande framet och stod till sist som U17-mästare!

Skribent: Martin Linderoth