Andra raka segern för Arpat

07 APR 2014 08:43
I ett startfält på bara 14, och där bara fyra av de 20 högst rankade ställde upp, vara Sverigetvåan Arpat Pulat storfavorit i tävlingen. Av de 14 som kom till start var dessutom tre juniorer från Vimmerby (Edwin Ekberg, Jakob Kus och Martin Rundberg) och en den snookertävlingsdebuterande poolspelaren Niklas Dagnesjö, så det var bara tio av ”the usual suspects” med i tävlingen.
  • Skapad: 07 APR 2014 08:43

Första dagens spel bjöd på få överraskningar. Den normalt så stabile Magnus Åleby, tredjerankad i tävlingen, hade en tung dag och slogs ut innan kvartsfinalerna, vilket var det som fick det att höjas mest på ögonbrynen.

Söndagen startade med kvartsfinaler, där Arpat besegrade Johnny Eriksson med 3-0 i tre jämna frames och Edwin Ekberg gjorde detsamma mot Viktor Jonsson. De övriga kvartsfinalerna blev riktiga rysare. Johan Lindqvist pressades hårt av Jonas Gustafsson, men var stark i det avgörande framet, medan Mikael Jernström vann en stenhård kamp mot Niklas Dagensjö med 3-2.

Arpat var sedan ett nummer för stor för Edwin Ekberg i semifinalen. Han satte tonen med en 57:a i första framet och hade sedan kontrollen över matchen. Edwin knep dock ett frame på respot, vilket var det första frame som Arpat tappade i tävlingen. Johan Lindqvist och Mikael Jernström spelade en öppen och fartfylld match i den andra semifinalen. Johan stal det första framet genom att rensa av från sista röda, och gick sedan in och gjorde en snygg 55:a i det andra för en 2-0-ledning. Mikael kom tillbaka och de båda turades om att vinna de nästa framen, men Johan var för stark och tog sig till sin första elitfinal med 4-2.

Arpat började finalen bäst och gjorde ytterligare gick upp till en 2-0-ledning. Johan visade i det tredje framet att han inte var i finalen för att titta på utan för att vinna, och knep också ett rörigt fjärde frame och utjämnade till 2-2. Arpat lade i en högre växel och rullade i en 67:a i femte framet och kunde sedan kontrollera nästa frame för seger med 4-2.

Andra raka rankingtiteln för Arpat, som ser stark ut inför de kommande svenska mästerskapen.

Skribent: Martin Linderoth