Andrej Nasibov vann snooker ranking 3

03 FEB 2017 05:15
Säsongens tredje rankingtävling i snooker gick mellan 28-29 januari i Snookerhallen, Stockholm. Det var 17 deltagare i tävlingen med representanter från Umeå, Uppsala och Göteborg.
  • Skapad: 03 FEB 2017 05:15

Innan kvartsfinalerna skedde inga större skrällar där Mats Eriksson, Andrej Nasibov, Andy Nettleton tog sig direkt till kvartsfinal. Umeåborna Andre Ling och Shivan Mohammed Ali gjorde mycket bra ifrån sig där Shivan vann 3-0 mot Claes Norin och gjorde högsta break på 51.

Semifinalerna Mats mot Shivan och Andrej mot Andy var vinnarna Shivan och Andrej som vann båda med 4-2. De spelade ett solitt spel när Mats och Andy inte fick sina spel att fungera.

Finalen skulle vi få se en ny rankingvinnare mellan Andrej Nasibov (bild t.v.) och Shivan Mohammed Ali (bild t.h.). Första framet tog Shivan och sedan började Andrej få igång sitt spel för att spela sig till 3-1 och vara ett frame från vinst. Femte framet sker en dramatisk vändning då det böljat mellan dem. Till sist när Andrej har enbart matchbollen, blå kvar för att Shivan skall behöva snookers så förlöper Andrej samtidigt med vit. Detta medför att Shivan gör tre fantastiska bollar i ett så pressat läge för att reducera till 3-2, skulle vändningen komma. Sjätte framet kändes Shivan stark och Andrej skakad och ofokuserad så det blir ett avgörande. Sjunde blir ett nervigt frame där båda har flera chanser men Andrej hittade några sista krafter för att ta hem sin första rankingvinst blott 15 år.

Skribent: Niklas Wirtanen