Arpat Pulat vinnare i helgens snookertävling

19 NOV 2013 17:55
Som vanligt spelades helgens snookertävling i Snookerhallen på Krukmakargatan, men nytt för säsongen är att även tävlingarna i öppen klass avgörs i dubbelcup-formatet. Som vanligt innefattade också startfältet en bred mix av härdade veteraner och spirande juniorer. Trots det nya formatet så var det inga överraskningar att vänta när kvartsfinalisterna var spikade. Inte heller dessa bjöd på några uppseendeväckande resultat, och till söndagens semifinaler hade Arpat Pulat, som spelade final i öppna SM i våras, kvalificerat sig och mötte där den mångsidige veteranen Magnus Vesterlund. I den andra semifinalen möttes Suleman K Salam och seniormästaren Henrik Svedstedt.
  • Skapad: 19 NOV 2013 17:55

Arpat höll en genomgående hög klass i den ena semifinalen och gjorde processen kort med Magnus som inte fick någon riktig ordning på sitt spel. Arpat vann bekvämt med 4-1 i en snabb affär och kunde se fram emot finalen. I den andra semifinalen var spelet betydligt tightare och kunde avgöras först i skilje-frame. Matchen hade många olika ansikten men genomgående präglades den av nerv och och starka känslor spelarna sinsemellan där det var uppenbart att inga fångar skulle tas. I det sjunde och avgörande framet var dock Henrik den som hade marginalerna med sig och kunde hålla nerverna i styr för att vinna med 4-3.

I den följande finalen blev det uppenbart för Arpat att det inte skulle gå lika lätt som i semifinalen mot Magnus. Henrik är ju en rutinerad och allsidig spelare som spelar ett tight defensivt spel och sedan, när motståndaren blottar sig, fyller på med ett konstruktivt offensivt spel som ofta straffar en motståndare som inte är hundraprocentig i sitt spel. Mycket riktigt vann Henrik de två första framen knappt och Arpat såg mer och mer frustrerad ut. Nu om inte förr gick det upp för Arpat att det krävdes en kraftsamling för att ro hem matchen, och helt plötsligt kom spelet i gång på allvar. Det tydligaste tecknet var just i det tredje framet när Henrik gjorde ett stabilt trettio-break, varvid Arpat replikerade snabbt med ett break på 68, turneringens högsta förövrigt. Matchen var dock i övrigt jämn och Henrik är aldrig den som kastar in handduken. I det avgörande framet var det dock Arpat som var den starkare den här gången och kunde till slut triumfera med slutsiffrorna 4-3. Det är inte alltid som finaler bjuder på det bästa spelet, men den här gången var det dock så. Publiken på Snookerhallen fick se en match som genomgående bjöd på en standard som man sällan ser på våra breddgrader. Tävlingsledningen gratulerar Arpat till ännu en framgång och som en solidaritetshandling till de katastrofdrabbade på Filipinerna beslöts det enhälligt att överskottet från tävlingen skulle gå till en för ändamålet lämplig hjälp-organisation.

Skribent: Martin Söderberg