Arpat segrar i tuff final i Snooker U21

05 MAR 2012 20:03
I helgens rankingtävling i snooker, den trettonde för säsongen, behövde du vara under 21 för att vara med. Endast 5 spelare anmälde sig, dels på grund av krockande sportlovsplaner och dels på grund av influensasäsongen, som däckade åtminstone en junior inför tävlingen.
  • Skapad: 05 MAR 2012 20:03

Av de fem anmälda så dök dessutom bara fyra upp, så tävlingsledningen fick tänka snabbt och justerade tävlingsformen lite grann. I slutändan blev det ett gruppspel där alla mötte alla i bäst av tre frames och där de två bästa gick till en final i bäst av fem frames.

De fyra deltagarna var Arpat Pulat, Belan Sharif, Johan Lindqvist och debutanten Anton Larsson. Anton fick en tuff resa med tanke på att de övriga precis avslutat en veckas intensivträning med före detta proffset Lee Walker och var ännu vassare än vanligt.

Belan Sharif kämpade ned Johan Lindqvist i sin första match med 2-1 och vann sedan med 2-0 mot Anton Larsson. Arpat Pulat mötte samma motstånd i omvänd ordning utan att tappa frame, så inför sista omgången stod det klart att han skulle möta Belan i finalen.

I samråd med spelarna beslutade tävlingsledningen att hoppa över sista gruppspelsmatchen och låta finalisterna spela finalen på en gång istället. Samtidigt gjorde Johan Lindqvist och Anton Larsson upp om tredjeplatsen – Johan gick segrande ur den striden med 2-0.

Belan startade starkast i finalen och tog det första framet, men Arpat svarade upp i det andra och kvitterade. Belan tog återigen ledningen innan Arpat slog tillbaka och tvingade fram ett avgörande frame. Det sista framet böljade fram och tillbaka med hårt matchspel och det märktes att de båda spelarna hade respekt för varandra – ingen ville lämna något enkelt läge och försökte att ta det säkra före det osäkra. När krutröken skingrades stod Arpat som segrare med 3-2.

Resultat
Ursprunglig spelform var gruppspel där alla mötte alla i bäst av tre frames, med efterföljande semifinaler och final.

Dessvärre lämnade Simon Lindblom w/o, så det lämnade endast fyra spelare. Tävlingsledningen beslutade i samråd med spelarna att då spela gruppspelet med endast en efterföljande final.

Gruppspelsmatcher:

2-0 Arpat Pulat - Anton Larsson

2-1 Belan Sharif - Johan Lindqvist

2-0 Arpat Pulat - Johan Lindqvist

2-0 Belan Sharif - Anton Larsson

2-0 Johan Lindqvist - Anton Larsson

Efter de fem första matcherna stod det klart att Belan Sharif och Arpat Pulat skulle mötas i finalen. I samråd med spelarna beslutades därför att inte genomföra den avslutande gruppspelsmatchen mellan de båda utan att direkt spela finalen.

Final

3-2 Arpat Pulat – Belan Sharif