BK Borgen SM-mästare för 30:e gången

10 FEB 2014 10:33
I helgen blev caramboleklubben från Helsingborg SM-mästare i lag för 30 gången! Ett riktigt stort grattis! Tävlingen arrangerades i Malmö där två stycken 3-lagsgrupper med semi- och final spelades. Tyvärr så kunde inte någon Stockholmsklubb delta men ändå så ställdes två lag från Helsingborg, två från Malmö, ett från Lund och ett från Göteborg.
  • Skapad: 10 FEB 2014 10:33

Gruppspelet visade inga överraskningar där BK Borgen och MCC är favorittippade. Lund kunde också ha gett sig in i kampen om SM-guldet om deras bäste spelare Sverigetvåan Michael Nilsson var med. Semifianlerna spelades på söndagen där MCC vann mot sitt andra lag med betryggande 6-2 och BK Borgen vann mot Lund med 6-2. Lite överraskande var att David Pennör förlorade mot Mats Noren. -"Jaha... vad ska jag säga? Norre spelade fruktansvärt bra genom hela partiet och ryckte ifrån tidigt samtidigt som jag fick svåra lägen. Kom aldrig i närheten ifatt men så är spelets regler, tyvärr." säger David efter matchen.

Finalen mellan MCC och BK Borgen bjöd inte så stora överaskningar då BK Borgen vann med 6-2. Återigen var David det svarta fåret och förlorade väldigt överraskande mot Tay Quoc Co med 25-40 på 23! -" Helt fantastiskt av Tay att spela så bra som han gjorde! Har aldrig sett Tay så bra innan då jag har lätt för honom." berättar en uppgiven David men gläds samtidigt åt Tays prestation. -" Inte var dag en spelare gör en serie på 15! Att ligga under med 3-20 på 2 stötar var tufft att försöka komma igen..." säger David och sneglar på Tay med ett leende. Annars skötte de andra BK Borgen helt klanderfritt och vann samtliga sina matcher. Både Peter Palffy och Björn Lohmander spelade riktigt bra medan Nalle Olsson spelade helt suveränt med ett snitt på 1.308! Starkt! Vi får lyckönska Nalle till kvalet i WorldCup i Istanbul som börjar nu på tisdag och hoppas att formen håller i sig! Hela WorldCupen visas gratis(!) de tre första dagarna med start imorgon på kozoom.com så passa på!

Skribent: David Pennör