BK Borgen försvarade titeln

19 MAR 2012 21:04
BK Borgen, Helsingborg, blev SM-mästare för lag i 3-vallars carambole för 30:e gången, Grattis! BK Borgen har sedan 1980 endast förlorat SM-titeln 2 gånger ( MBA och Nedre Grand BK vann var sitt SM) och har totalt dominerat de svenska lagsammandragen i mer än 30 år! Noterbart är att SM-guldet har hamnat i Skåne sedan 1980 då Stockholmsklubbarna var de dominerande innan dess inom 3-vallare.
  • Skapad: 19 MAR 2012 21:04

BK Borgen var även i år favorit till guldet, men det fanns ett hot: SBS från Stockholm med Mikael Nilsson i spetsen! Både BK Borgen och SBS vann sina kvalgrupper på lördagen och var seedade 1:a resp 2:a till semin.I den första lagmatchen i Helsingborg spelade BKB strålande mot BK Paradis, Lund och hade ett totalt lagsnitt med 1.386!!! Stockholm var inte så mycket sämre med sina 1.229 och 1.284! Mikael Nilsson gjorde en fantastisk match mot Tay Quoc Co, MCC, med 40 poäng på 11 stötar!!! Snitt:3.636!!! I semifinalen mötte BKB MCC och vann lätt med 6-2 och finalen hägrade. I den andra semin vann SBS mot BK Paradis med samma siffror  och en superfinal var ett faktum. Finalen började dåligt för BKB då David Pennör låg under med 3-15, Nalle Olsson med 1-13 mot Henryk Kalita och Peter Lohmander mot Hans Nielsen med 2-13! Endast Björn Lohmander och Patrik Mathies var jämna i sin match. Men allt eftersom tiden gick så lyckades BK Borgen vända steken och vinna sina matcher utom David, som föll med 32-40. Men med 6-2 i finalen så vann BK Borgen sitt 30:e lag SM-guld! Fantastiskt gjort! Hatten av till SBS som kämpade tappert under hela tävlingen och får önska dem en stor lycka till i Europa, där de ska representera de gulblåa färgerna och kvala till den stora finalen i EM för klubblag. Lycka till!

Skribent: David Pennör