BK Borgen infriade förväntningarna

19 MAR 2015 08:12
BK Borgen från Helsingborg infriade alla förväntningar och vann SM för 4-mannalag för 30:e gången. Tävlingen arrangerades i Malmö där BK Borgen var skyhöga favoriter till titeln bland de 6 lag som var med.
  • Skapad: 19 MAR 2015 08:12

Enda hotet var Malmös stolthet MCC, som enkelt gick vidare till finalen. Finalen var tyvärr aldrig spännande då BK Borgen med David Pennör, Nalle Olsson, Peter Lohmander och Björn Lohmander, tidigt tog greppet om sina matcher och vann med 8-0. BK Borgen tappade endast en matchpoäng under hela tävlingen då Bernard Aupeix från Lund lyckades få oavgjort mot David Pennör efter att ha gjort 2 caramboler i "efterstöt". Tyvärr så var inte något lag från Stockholm anmäld till tävlingen där bla Patirk Mathies, Henryk Kalita och Keyhan Najafi spelar, och då kunde det varit tuffare för helsingborgarna till guldet. -"Även BK Paradis kunde ställt upp med en mycket stark trupp med Mikael Nilsson, Mats Noren, Freddy Cato och Bo Gustavsson... men av någon anledning så blev det inte så. Hade de ställt upp så..." berättar David som menar att lag-SM har förlorat lite av den auktoritet som SM:et hade för 15-20 år sedan. Då var Lag-SM något stort och alla de bästa lagen från hela Sverige med de bästa spelarna var med och slogs om guldet. Då var Torbjörn Blomdahl, Lennart Blomdahl, Sten Hebert och Julio Crispin för att nämna några med... -"Och det är lite synd faktiskt då Lag-SM fortfarande är en fruktansvärt kul och inspirerande tävling. Nästa år om vi vinner ska vi försöka komma ut i Europa och tävla med de stora grabbarna i Europacupen för klubblag." säger David vidare med leende på läpparna. Nalle Olsson hade det bästa snittet på 1.290 och bästa partiet på 2.0.

Skribent: David Pennör