BK Borgen vinner SM

07 MAR 2016 12:08
Skånes stolthet inom 3-vallars carambole och den anrika biljardklubben BK Borgen tog sitt 31:a SM guld i helgen! Ett riktigt stort grattis! SM spelades på två platser, ena gruppen i Helsingborg och den andra i Malmö. Semifinalerna och final spelades i Helsingborg.
  • Skapad: 07 MAR 2016 12:08

Jättefavoriten BK Borgen höll trycket och spelade mycket bra och stabilt rätt igenom tävlingen med ett totalsnitt på drygt 1.160! Lite överraskande dock var att tredje mannen i BK Borgen, Peter Lohmander, tappade matchpoäng(mot Yuksel Pollat 30-30/32 och Per Hägg 24-30/26). Yuksel Pollat från SCC gjorde en kanonmatch mot Peter och spelade verkligen bra.

Matchen efter i finalen så gjorde även Per Hägg sitt livs match mot Peter! -"Så jäkla typiskt att både Yuksel och Per gör kanonmatcher mot mig. Inte första gången det händer direkt. " förklarar Peter efteråt. -" Men det är tur att man har så bra spelare i laget som går att lita på... " berättar Peter vidare med leende. Nalle Olsson(snitt 1.243), David Pennör(1.345) och Björn Lohmander(0.953) vann alla sina matcher. Självaste finalen mot Malmö CC blev lite spännande då Peter förlorade sin match och Björn vann sin. Nu var både Nalle och David tvungen att få minst oavgjort för att ta hem guldet. Inga nerver alls på varken Nalle eller David  som relativt lätt vann sina matcher mot Torsten Svendsen 40-28/35 resp Lars Ringby 40-22/34.

Stockholm och Göteborg blev delad trea. Verkligen kul att både Stockholm och Göteborg var med då carambolen är litet just där. Men på senaste månaderna har carambolen fått ett rejäl uppsving i huvudstaden, vilket Carambolekommitten är oerhörd glada för! Både Palatset och Söderbiljarden satsar fullt på carambolen med bla flera bord och full service på borden. En hel ny 2-mannalags serie har påbörjat i Stockholm med stor framgång med många nya spelare. Förhoppningsvis så kanske kan både Skåne och Göteborg följa efter och starta ett samarbete och bilda en serie? Vem vet?  Men återigen ett stort grattis till guldet BK Borgen!

Skribent: David Pennör