Bairaq Al-Urfy höll för favoritskapet

13 DEC 2010 20:05
U21-tävlingar (tidigare U-19) i snooker är numera riktigt högklassiga tillställningar med rena getingbon till startfält. Att de senaste årens satsning på juniorverksamhet börjar ge resultat är det inte längre någon tvekan om – inga seniorer kan längre ta en seger för given och många får anses vara andrahandsfavoriter om de lottas mot en junior.
  • Skapad: 13 DEC 2010 20:05

I helgens tävling ställde 14 juniorer upp. De två yngsta deltagarna stod för lördagens stora sensationer. 12-årige Rickard Höglund slog ut tredjeseedade Simon Lindblom i tre raka frames (första framet vanns förvisso på w/o eftersom Simon kom några minuter för sent till matchstart, men de andra två vanns på egen kraft). Johan Lindqvist, ett par månader yngre än Rickard, vann sin första match mot Xavier Grönlund i skiljeframe och vann sedan kvartsfinalen mot Rickard och tog sig vidare till söndagens semifinal. Där väntade andraseedade, välmeriterade Suleman Kukka Salam som tagit sig dit genom att besegra höstens sensationsnykomling Arpat Pulat i skiljeframe. Suleman blev för svår för Johan, som dock har nio år till på sig att komma ända till finalen!

Alexander Westholm har tävlat sparsamt på sistone, men verkade ha vilat sig i form. Med klara siffror slog han först Theodor Wilson och sedan Morgan Högren för en plats i semifinalen. Där väntade förstaseedade Bairaq Al-Urfy som hade gått en tuff match mot Belan Sharif i kvarten, bara för att hitta formen lagom till skiljeframet och dra ifrån. Han upprepade historien mot Alexander, som var den som startade bäst. Men Bairaq hängde kvar i matchen och i skiljeframet drog han snabbt ifrån och avgjorde matchen.

Som så många gånger förr i juniorsammanhang möttes de goda vännerna Suleman Kukka Salam och Bairaq Al-Urfy i finalen. Suleman öppnade bäst och vann första framet klart. Det andra framet gick hela vägen till avgörande svart, som Suleman pottade för en 2-0-ledning. Även det tredje framet var jämnt, men den här gången var det Bairaq som drog det längsta strået. Plötsligt hittade Bairaq lite form i frame fyra, knackade i en 53:a och utjämnade matchen. Efter pausen ångade Bairaq på och tog ledningen och kunde sedan avgöra matchen i ett lite halvknackigt sjätte frame.

Skribent: Martin Linderoth