Bairaq tog sista chansen

07 MAJ 2012 09:11
Det var 6 spelare anmälda till årets U21-SM, men på grund av sjukdom var Belan Sharif tvungen att lämna återbud. Så kvar för att göra upp om de fyra semifinalplatserna i gruppspelet var Arpat Pulat, Johan Lindqvist, Rickard Höglund, Morgan Högren och Bairaq Al-Urfy, som i år gör sitt sista U21-SM.
  • Skapad: 07 MAJ 2012 09:11

Bairaq_maj2012

Gruppspelet spelades i bäst av tre frames och det var Arpat som imponerade mest. Fyra raka segrar och en 66-serie gav honom gruppsegern och lite av favoritskapet inför semifinalerna, särskilt med tanke på att Bairaq inte övertygade under lördagens gruppspel. En knapp seger över Morgan och seger över Rickard räckte dock till en andraplats i gruppen, trots 1-2-förluster mot Johan och Arpat. Rickard knep tredjeplatsen genom vinster mot Johan och Morgan och i den sista gruppspelsmatchen ställde Johan och Morgan mot varandra i en direkt avgörande match om den sista semifinalplatsen. I en jämn match som avgjordes på de allra sista bollarna i det avgörande framet, stod Morgan till slut som segrare och tog därmed den sista semifinalplatsen i kraft av inbördes möte på Johans bekostnad.
I semifinalerna ställdes Arpat mot Morgan och Bairaq mot Rickard. Arpat fortsatte att övertyga med stabilt spel och skottade i såväl en 74-serie som en 41:a, och en tappert kämpande Morgan fick se sig slagen med 4-1. Samma resultat skrevs i den andra semifinalen där Bairaq, fortfarande utan att spela sitt bästa spel, kunde förlita sig på sin rutin hanka sig fram till final.
Inför finalen var förväntningarna på Arpat högt ställda, kanske främst av honom själv. I de två första framen var spelet försiktigt och avvaktande och Bairaq hade hela tiden övertaget även om det var jämnt. Arpats spel övergav honom i kritiska skeden och ett par, tre 20-serier i det tredje framet från Bairaq innebar en 3-0 ledning. Ett tillkrånglat fjärde frame gick också Bairaqs väg och en allt mer uppgiven Arpat kunde inte hålla emot längre utan fick se sig slagen till slut med klara 5-0.
Bairaq tog alltså sin sista chans och kröntes till svensk U21-mästare 2012.
Grattis Bairaq!

Skribent: Martin Linderoth