Belan Sharif segrare i Snooker-SM U21

11 MAJ 2017 21:52
Snooker-SM för U21-klassen ägde rum i Stockholm 6-7 maj och samlade 9 unga herrar på jakt efter guld.
  • Uppdaterad: 11 MAJ 2017 22:44

De flesta i startfältet tillhör redan toppskiktet av den svenska snookereliten så det var inget lätt startfält att navigera sig igenom. Majoriteten av spelarna var från Stockholm utom två, Sam Mubarak och William Viitanen, från Kumla respektive Eskilstuna. Dessa två är dessutom poolspelare som nu gav sig in i snookerleken för att pröva lyckan. Men semifinaler och final blev trots allt en helsnookersk affär till slut, där tre av de fyra deltagarna är rankade bland topp 5.

I första semifinalen möttes Belan Sharif och Andrej Nasibov, där Andrej tog hem första set men Belan tog sedan tre raka set för segersiffrorna 3-1. Andra semifinalen vanns av Arpat Pulat som slog Benjamin McCabe med 3-2 i set. I finalen möttes därmed Belan Sharif och Arpat Pulat, och Belan satte takten direkt genom att vinna de tre första seten. Men Arpat kom tillbaka med två setvinster, innan Belan satt spiken i kistan och vann, 4-2 i set.

Stort grattis Belan och grattis också till bästa födelsedagspresenten, då han fyllde år dagen efter SM-finalen!

Resultat Snooker-SM U21 2017:

1. Belan Sharif, Stockholm SBK

2. Arpat Pulat, Stockholm SBK