Benjamin Dubbel Mästare

11 JUL 2010 11:43
Lördag morgon och vi har samlat snooker-sveriges framtid och föredettingar i Snookerhallen. Den 22a maj drog nämligen både U16 SM och +40 SM igång.
Största överraskiningen på lördagen var tyvärr inget positivt, Arman Souzankar försvann spårlöst efter en dålig start i första matchen. Några minuter senare meddelade hans far att Arman dragit sig ur tävlingen.
  • Skapad: 11 JUL 2010 11:43

Desto roligare var det att Mattias Boman Andersson lyckades ta sig vidare från gruppspelet. Mattias har spelat snooker i mindre än ett år och har verkligen utvecklats till en riktigt duktig snookerspelare. Fortsätter han i samma takt har han stora chanser att på allvar utmana Benjamin om titeln nästa år. Nils Böhling var extra glad för Mattias skull och menar att han är ett bra exempel på att hård träning lönar sig. Annars gick det mesta programenligt och vidare till semifinaler på söndag var Simon Lindblom, Benjamin McCabe, Mattian Boman Andersson och Morgan Högren.

Simon Lindblom som inte förlorade ett ända frame i gruppspelet började även söndagen i högsta klass och vann enkelt mot Mattias. Desto svårare hade hans finalmotstånd Benjamin som verkligen fick plocka fram rutin för att vända och till slut vinna med 3-2 mot Morgan som även han gjorde en bra tävling.

Dem två stora förhandsfavoriterna Simon och Benjamin möttes tillslut. För att bestämma vem som är bäst spelades en final bäst av fem frames. Kim Hartman ville gärna se någon  av spelarna övertyga för att få en plats till U21 VM i sommar. Vi får väl se vem Kim plockar ut.

Båda spelarna verkade nervösa i början och missade många enkla bollar. Simon var mer fokuserad och lyckades få en 2-0 ledning, skulle han vinna U16 SM utan frameförlust? Nejdå, Benjamin ville annat. Han skärpte sig och reducerade enkelt till 2-1. I fjärde framet hade Simon en bra ledning då Benjamin fick in en bra snooker och Simon gav bort alldeles för mycket poäng på faul och miss. Kanske var domaren (jag) lite hård i domslutet. 2-2 och matchen skulle avgöras på sista svart. Simon fick första försöket men missade och trodde nog att det blev safe, men Benjamin vet inte vad safe betyder och fick svart att se enkel ut.

Grattis Benjamin som blev dubbelmästare. Helgen innan vann han som bekant även U19 SM. Räcker det för att få åka till U21 VM i sommar?

Skribent: Suleman K.Salam