Benjamin McCabe och Belan Sharif vidare till åttondel, där de ställs mot varandra!

13 JAN 2013 08:08
Fyra dagar av snooker avklarade för svenska lagets del som i 2013 års upplaga består av Benjamin McCabe, Belan Sharif och Johan Lindqvist. Suleman K. Salam agerar lagledare och Martin Linderoth ser till att alla regler följs på snookerbordet då han är en utav tre domare i turneringen. I själva verket startade turneringen redan ett par dagar innan det svenska laget anlände, men tack vare arrangörernas goda samarbetsvilja var det inga problem. Man hade till och med väntat med att ha öppningsceremonin tills alla spelare var på plats. Turneringen, European Under 17 Snooker Open, går av för stapeln för sjunde året i rad. Som vanligt spelas hela turneringen på ett enda bord vilket sannerligen bidrar till en god stämning med mycket publik på varje match. I årets upplaga är kanske det mest förvånande att Belgien ställer upp med hela sju stycken spelare. Inget tvivel om att intresset för snooker i Belgien har vuxit markant sedan Luca Brecel spelat i tv vid flera tillfällen. Totalt blev det tillslut 18 spelare fördelade på fyra grupper.
  • Skapad: 13 JAN 2013 08:08

Benjamin lottades i en grupp med fyra spelare, två från Belgien och en från England. Alla tre matcherna slutade 3-2 och mot bägge belgarna klämde han till med ett 40+ break i avgörande frame. Tyvärr förlorade han dock avgörande frame mot engelsmannen, annars hade han vunnit gruppen och varit klar för kvartfinal. I Belans grupp återfanns två belgare och två engelsmän. Det började bra mot den första engelsmannen och Belan tog efter mycket bra spel ledningen med 1-0. Engelsmannen var dock väldigt duktig och inte bara kvitterade, utan tog också ledningen med 1-2 efter två snabba frame. I fjärde framet missar Belan enkel sista svart för 2-2 och förlusten var ett faktum. Kan inte varit enkelt att somna den kvällen. Ny dag, ny match, ännu en engelsman. Denna historia blev desto kortare och efter förlust 0-3 var pressen stor inför de två sista matcherna. Men Belan grävde djupt och vann bägge sina sista matcher med övertygande 3-0. Efter lite dramatik då den bättre belgaren slog en av engelsmännen och tre spelare slutade på 6 poäng stod det tillslut klart att Belan gått vidare som trea ur gruppen tack vare bättre frameskillnad.  För Johan Lindqvist, som gjorde sin internationella debut, räckte det tyvärr inte riktigt för att ta sig vidare från gruppen. Han hade två belgare, en engelsman och en maltes i gruppen. Trots mycket bra spel och vinst i sista gruppspelsmatchen mot en av belgarna slutar Johan fyra i sin grupp och får blicka framåt istället. Fortsätter Johan att utvecklas i denna takt kan han vänta sig några mycket intressanta år som junior framöver.

För det svenska lagets del har vi alltså fortfarande en hel del att se fram emot. Både Benjamin McCabe och Belan Sharif har lyckats ta sig vidare ur sina grupper som 2a respektive 3a och ställs mot varandra i åttondelen som spelas på fredag eftermiddag. Med andra ord en svensk garanterad i kvartsfinal! Hade i för sig kanske varit roligare ifall de inte hade behövt möta varandra riktigt så tidigt i slutspelet.

Skribent: Suleman K Salam